تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / بلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسی

بلوک عصب ژنیکولار با امواج رادیو فرکوئنسی

درد مزمن آرتروز زانو اغلب با داروهای تجویز شده به طور مؤثر کنترل نمی شود. تخریب با رادیو فرکانس (RF) ، هنگامی که روی شاخه های عصب مفصلی (اعصاب ژنریک) اعمال می شود ، یک گزینه درمانی برای مدیریت موثر درد مزمن مرتبط با آرتروز زانو را فراهم می کند. اگرچه جراحی به طور کلی برای بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته ، مؤثر است اما برخی از افراد مسن با سایر بیماری های مزمن ممکن است کاندیداهای مناسب جراحی نباشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بعلاوه برخی از بیماران تمایل به جراحی ندارند و گزینه های غیر جراحی را ترجیح می دهند. در این بیماران ،تخریب با امواج رادیو فرکوئنسی اعصاب ژنیکولار ممکن است یک گزینه موفقیت آمیز برای جراحی باشد. این روش مبتنی بر این نظریه است که قطع کردن منبع عصبی که به عضو دردناک مرتبط است، ممکن است درد را کاهش دهد و عملکرد اولیه را بازگرداند.

بلوک اعصاب ژنیکولار

بیماران مبتلا به درد مزمن زانو که نتوانسته اند به مراقبت های محافظه کارانه پاسخ دهند ، ممکن است کاندیدای بلوک عصبی مفصل شوند. این روش بر اساس نظریه ای استوار است که می گوید: مسدود کردن منبع عصبی در یک منطقه دردناک می تواند درد را کاهش دهد و عملکرد را بازیابی کند. مفصل زانو توسط شاخه های مفصلی اعصاب مختلف از جمله اعصاب استخوان ران ، پرونئال مشترک ، صافن ، درشت نی ، واعصاب ابتوراتور عصب کشی می شود.

این شاخه ها در اطراف مفصل زانو به عنوان اعصاب ژنتیکی شناخته می شوند. تحت هدایت فلوروسکوپی می توان به راحتی با یک سوزن به چندین عصب ژنیکولار نزدیک شد. برای بیماران می توان بلوک عصبی ژنتیکولار تشخیصی انجام داد تا تصمیم بگیرندآیا این امر تسکین کافی را ایجاد می کند یا خیر.

بلوک عصب ژنیکولار

بلوک عصبی ژنیکولار روشی است که این اعصاب با بی حسی موضعی از طریق سوزن های کوچک بی حس می شوند (مسدود می شوند). در این روش برای اطمینان از قرارگیری مناسب سوزن ، با هدایت اشعه ایکس (فلوروسکوپی) انجام می شود. به طور کلی 5 تا 10 دقیقه طول می کشد تا عمل انجام شود.

کاربرد بلوک های عصبی ژنیکولار

بلوک های عصبی ژنیکولار تشخیصی

این تزریق ها با هدایت فلوروسکوپی انجام می شود. مقدار کمی بی حسی موضعی (1-2 میلی لیتر) لیدوکائین یا بوپیواکائین در اطراف شاخه های جانبی فوقانی (SL) ، داخلی فوقانی (SM) و شاخه داخلی تحتانی (IM) تزریق می شود. اگر در 24 ساعت بعد از تزریق حداقل 50٪ کاهش درد داشته باشید ، جواب، مثبت ارزیابی می شود.

اعصاب ژنیکولار

برای جواب بهتر به بیمارانی که پاسخ مثبت دارند ، تخریب با امواج رادیو فرکوئنسی پیشنهاد می شود. این روش معمولاً به صورت سرپایی و تحت راهنمایی فلوروسکوپی انجام می شود تا از صحت قرارگیری سوزن اطمینان حاصل شود. بیماران باید آگاه باشند که نتیجه عمل متغیر است و ممکن است نتایج مطلوبی دریافت نکنند. به همین ترتیب باید از ماهیت موقت فواید درمانی آگاه باشند و ممکن است به تزریق مکرر نیاز داشته باشند.

درمان با فرکانس رادیویی در مرحله دوم انجام می‌شود. اولین مرحله تشخیصی ( بلوک عصبی ژنیکولار ) است که در بالا توضیح داده شد. به بیمارانی که به دنبال تزریق های تشخیصی، تسکین خوب درد را تجربه کردند، درمان عصب کشی رادیو فرکوئنسی ارائه می شود. این روش شامل ایجاد یک ضایعه گرمایی در اطراف اعصاب مفصل زانو می‌باشد. درمان موفقیت آمیز می تواند منجر به تسکین درد به مدت چند ماه شود.

آدرس اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض بلوک عصبی ژنیکولار

عوارض نادر است ، به خصوص اگر تزریق با استفاده از یک روش دقیق موقعیت سوزن انجام شود. با اقدامات احتیاطی آسپتیک مناسب می توان از عفونت جلوگیری کرد. واکنش های شدید آلرژیک به بی حسی های موضعی غیر معمول است. بیشتر شدن درد پس از عمل غیر معمول است و ممکن است با مسکن درمان شود. عوارض عصبی شامل مورمور شدن است که بسیار نادر می‌باشد.

درمان رادیوفرکوئنسی می تواند باعث بی حسی قسمتی از پوست شود. شیوع عفونت کم است زیرا این روش در شرایط دقیق ضدعفونی شده انجام می شود.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌ نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌ تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌ کنید، با مراجعه به کلینیک درد دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌ توانید به بهبود این شرایط بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
التهاب تاندون ماهیچه دو سر بازو و درد مفصل شانهالتهاب تاندون ماهیچه دو سر بازو و درد مفصل شانه

التهاب تاندون عضله دو سر بازو اغلب به دلیل فعالیت هایی که شامل بالا بردن دست بالاتر از ارتفاع سر می شوند مثل حرکت دادن اجسام با دست یا شنا کردن،می باشد ... ادامه مطلب

سندرم باند ایلیوتیبیال یا باند IT چیست؟سندرم باند ایلیوتیبیال یا باند IT چیست؟

سندرم باند ایلیوتیبیال (IT band syndrome) یکی از بیماری های شایع مربوط به زانو است. به خصوص کسانی که به ورزش هایی مثل دو یا دوچرخه سواری علاقه دارند . ... ادامه مطلب

آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟آیا تنگی کانال نخاعی لامبار (پایین کمر) قابل درمان است؟

یکی از دلایل اصلی کمر درد، تنگی کانال نخاعی پایین کمر (لامبار) بوده که برای درمان آن از روشهای غیر جراحی و بعضاً جراحی می‌ توان استفاده کرد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465