جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد شانه / گیر افتادن عصب اولنار و درد دست

گیر افتادن عصب اولنار و درد دست

عصب اولنار یک عصب حسی حرکتی است و مسئول تأمین حس قسمت داخلی دست یعنی انگشت کوچک و انگشت حلقه نیز می باشد. عصب اولنار یکی از سه عصب عمده اندام فوقانی می باشد که از قسمت داخلی آرنج، زیر لیگامان طرفی آرنج عبور می کند و بعد از آن وارد تونل باریکی به نام تونل کوبیتال میشود. عصب اولنار در طول مسیر خود از گردن تا دست می تواند دچار آسیب و ضایعه شود که خود را به صورت ضعف و بی حسی دست نشان می دهد. شایعترین محل آسیب عصب اولنار، اطراف آرنج می باشد جایی که عصب، در ناودان استخوانی در سمت داخلی آرنج عبور می کند و بعد از آن وارد تونل کوبیتال می گردد. در مجموع به آسیب عصب اولنار در مسیر یاد شده یعنی ناودان استخوانی و تونل کوبیتال، نوروپاتی عصب اولنار در آرنج گفته می شود. در بیشتر موارد، علائم را می‌توان با درمان‌های غیرجراحی مانند تغییر در فعالیت‌ها و بستن آتل کنترل کرد. اگر روش‌های غیر جراحی علائم شما را بهبود نمی‌بخشند یا اگر فشرده سازی عصب باعث ضعف عضله یا آسیب در دست شما می‌شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی عصب اولنار

در آرنج، عصب اولنار از طریق تونلی از بافت (تونل آرنج) عبور می‌کند و در زیر یک دست انداز استخوان در داخل آرنج شما قرار دارد. این برجستگی استخوانی را اپی کندیل میانی می‌نامند. نقطه‌ای که عصب در زیر اپی کوندیل میانی قرار دارد معمولاً «استخوان آرنج (کونه آرنج)» نامیده می‌شود. در استخوان آرنج، عصب نزدیک به پوست شما است و ضربه به آن حالت شوک احساس می‌شود. آن طرف آرنج، عصب اولنار در زیر عضلات داخل بازو قرار می‌گیرد و با انگشت کوچک به دست شما در کنار کف دست می‌رسد. وقتی عصب وارد دست می‌شود، از طریق تونل دیگری (کانال گویون) حرکت می‌کند. عصب اولنار به انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه احساس را منتقل می‌کند. همچنین بیشتر ماهیچه‌ های کوچک دست را که حرکات ظریف انجام می‌دهند و برخی از عضلات بزرگتر بازو را که به شما کمک می‌کنند با قدرت چیزی را محکم بگیرید را کنترل می‌کند.

گیر افتادن عصب اولنار و درد دست

علل گیر افتادن عصب اولنار

یکی از رایج ترین علل گیر افتادگی این عصب، فشار بر عصب اولنار است. فشرده سازی ممکن است نتیجه هر یک از موارد زیر باشد:

علائم آسیب عصب اولنار

برخی از علائم ممکن است در آرنج رخ دهد، به خصوص اگر این مسئله از آرنج آغاز می شود. با این حال بیشتر علائم این بیماری در دست و انگشتان رخ می دهد. بسیاری از علائم معمولاً هنگام خم کردن آرنج رخ می دهند. علائم گیر افتادگی عصب اولنار عبارتند از:

تشخیص گیر افتادن عصب اولنار

پزشک در مورد سابقه پزشکی و سلامت عمومی شما صحبت خواهد کرد. همچنین ممکن است او در مورد شغل، فعالیت‌های شما و اینکه چه داروهایی مصرف می‌کنید نیز سؤال کند. پس از بحث درباره علائم و سابقه پزشکی، پزشک بازو و دست شما را معاینه می‌کند تا مشخص کند کدام عصب فشرده شده و کجا فشرده شده است. برخی از آزمایشات معاینه فیزیکی که پزشک ممکن است انجام دهد شامل این موارد است:

1. روی عصب استخوان آرنج ضربه بزنید. اگر عصب تحریک شده باشد، باعث می‌شود شوک به انگشت کوچک و حلقه برسد، اگرچه این امر می‌تواند در حالت طبیعی بودن عصب نیز رخ دهد.
  2. بررسی کنید که آیا عصب اولنار هنگام خم شدن آرنج از حالت طبیعی خارج می شود یا خیر.
  3. گردن، شانه، آرنج و مچ خود را حرکت دهید تا ببینید موقعیت‌های مختلف باعث ایجاد علائم می‌ شوند.
  4. احساس و قدرت دست و انگشتان خود را بررسی کنید.
  5. آزمایشات
  6. اشعه ایکس

این آزمایشات تصویربرداری تصاویر دقیقی از ساختارهای متراکم مانند استخوان را ارائه می‌دهد. بیشتر دلایل فشرده شدن عصب اولنار در اشعه ایکس دیده نمی‌شوند. با این حال، پزشک شما ممکن است از اشعه ایکس آرنج یا مچ دست شما استفاده کند تا به دنبال خار استخوان، آرتروز یا جاهای دیگری باشد که باعث فشرده سازی عصب شده باشد.

این آزمایشات می‌تواند میزان عملکرد عصب را تعیین کند و به شناسایی محل فشرده شدن آن کمک کند. اعصاب مانند «کابل های الکتریکی» هستند که از طریق بدن عبور می‌کنند و پیام‌هایی را بین مغز و عضلات شما حمل می‌کنند. وقتی عصب به خوبی کار نمی‌کند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پیامها هدایت شوند. در طی آزمایش هدایت عصب، عصب در یک جا تحریک می‌شود و مدت زمان پاسخ دادن اندازه گیری می‌شود. چندین محل در امتداد عصب مورد آزمایش قرار می‌گیرند و ناحیه‌ای که پاسخ بیش از حد طول می‌کشد احتمالاً محلی است که عصب فشرده شده است. مطالعات هدایت عصبی همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا فشرده شدن عصب باعث آسیب عضلانی نیز می‌شود. در طول آزمایش، سوزن‌های کوچکی به برخی از ماهیچه‌هایی که عصب اولنار کنترل می‌کنند، قرار می‌گیرد. آسیب عضلانی نشانه فشار شدید عصبی است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان گیر افتادگی عصب اولنار

برای درمان این بیماری ابتدا باید شدت گیر افتادگی را تشخیص دهیم. هنگامی که آسیب کم است، پزشک از درمان‌های غیر جراحی بهره می‌گیرد. این درمان‌های غیر جراحی ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

درمان جراحی گیر افتادگی عصب اولنار

اگر هنگامی که گیر افتادگی عصب شدید بوده و درمان غیر جراحی بی‌فایده باشد، پزشک درمان از طریق جراحی را توصیه خواهد کرد. گزینه های درمان جراحی برای این عارضه عبارتند از:

تزریق عصب اولنار

دارو می تواند به تسکین علائم سندرم فشار عصبی مانند درد و التهاب کمک کند. نوع داروی تجویز شده به شدت علائم بستگی دارد. برخی از داروها که معمولاً برای کنترل علائم ناشی از سندرم تنگی کانال عصبی تجویز می شوند، کورتیکواستروئیدهایی مانند دگزامتازون که مستقیماً در اطراف عصب تزریق می شوند.

تمرینات عصب اولنار

ورزش های زیر نمونه ای از تمرینات ورزشی مناسب برای گیرافتادگی عصب اولنار هستند که می توانید در منزل هم آنها را انجام دهید. البته تمرینات باید با اجازه پزشک باشد.

تمرین 1

روی یک صندلی بنشینید. دست آسیب دیده را از کنار بدن بالا بیاورید به طوری که کف دستتان به سمت بالا باشد. انگشت شصت و سبابه را روی هم بگذارید تا به شکل حرف O در انگلیسی در بیاید. آرنج را طوری خم کنید که حرف O که ساخته اید جلوی چشمتان قرار بگیرد. در این حالت کف دست هنوز به سمت بالا است و سه انگشت دیگر به کنار گونه و گوش چسبیده اند. 3 ثانیه مکث کنید و دست را به حال استراحت برگردانید. 5 بار این تمرین را پشت سر هم تکرار کنید.

تمرین 2

روی صندلی بنشینید. دست آسیب دیده را از پهلو بالا بیاورید. باید کف دست رو به بالا و همتراز با سر شانه تان باشد. سر را به سمت مخالف دستی که بلند کرده اید، خم کنید. حالا باید در دست آسیب دیده تان احساس کشش ایجاد شود. بعد نوک انگشتان را در همان حالتی که کف دست رو به بالا است، به سمت زمین خم کنید. به حالت استراحت برگردید و این تمرین را در یک ست 5 تایی تکرار کنید. باید حرکات را به آرامی انجام دهید تا صدمه نبینید.

تمرین 3

روی صندلی بنشینید. دست آسیب دیده را به شکل زیر بلند کنید. سپس آرنج خود را طوری خم کنید که کف دست رو به بالا بماند و نوک انگشت ها به گوشتان نزدیک شود. بعد از کمی مکث، به حالت اولیه برگردید و این تمرین را 5 مرتبه به آرامی تکرار کنید.

مدت زمان ترمیم عصب اولنار

حدوداً 4 تا 6 هفته زمان برای ترمیم عصب لازم است.

پیشگیری از سندروم گیر افتادگی عصب اولنار

برای پیشگیری از ابتلا به سندروم گیر افتادگی عصب اولنار با انجام برخی اقدامات نظیر:

1. استفاده از روش های ارگونومیک در محل کار و منزل
  2. اجتناب از انجام حرکات مکرر و تکراری
  3. اجتناب از انجام حرکاتی که باعث ایجاد درد می‌شوند.
  4. کشش قسمت آسیب دیده
  5. درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا روماتیسم مفصلی

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، که یکی بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :اکرم غفوری [ 1402-06-12 ]
سلام نوار عصب و عضله گرفتم دکتر گفت عصب ارنجت درگیره چکاره باید بکنم ایا ورزش ضرر دارد یا فعلا دارو مسکن داده

جلال [ 1402-05-30 ]
آقای دکتر من کارم با گوشیه بیشتر وقتا هم تا صبح بیدارم و الان چند ماهه که مچ دستم تا آرنج درد شدیدی داره طوری که بی حس میشه میتونم از مچ بند طبی استفاده کنم یا دارویی هست که سریع درمانم کنه