تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

کمردرد یکی از شایع ترین شکایات پزشکی است. به طور گسترده ای گزارش شده است که حدود 80 درصد بزرگسالان در دوره ای از زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. کمر دارای 26 استخوان است که روی هم قرار گرفته و توسط تعدادی دیسک از یکدیگر جدا شده‌اند. مهره‌های کمر به ما امکان می‌دهند که بایستیم، آنها همچنین از نخاع و اعصاب نخاعی محافظت می‌کنند. از عارضه های مربوط به ستون فقرات، آرتروز ودیسک کمر باشد. آرتروز زمانی رخ می‌دهد که نوارهای بافتی پشتیبان ستون فقرات ضخیم شده، استخوان‌ها و مفاصل تغییر شکل داده و سطح این استخوان‌ها دچار برآمدگی‌هایی مانند خارهای استخوانی شود. هر یک از این تغییرات می‌توانند باعث وارد آمدن فشار به سایر ساختارها و بروز درد شود. دیسک زمانی رخ می‌دهد که بخشی از هسته مرکزی آن از لبه خارجی دیسک خارج شود و درون کانال نخاعی قرار بگیرد که در این حالت فشار زیادی به اعصاب وارد می‌شود. اعصاب ستون فقرات حتی به فشار خفیف حساسیت بسیار زیادی دارند که این امر باعث بروز درد، بی حسی یا ضعف در یکی یا هر دو پا می‌شود. دیسک بین مهره ای زمانی شروع به بیرون زدگی می‌‌کند که ماده ژله مانند هسته آن به علت آسیب دیدگی ناگهانی از حلقه خارجی خود بیرون بیاید. در ادامه تفاوتهای دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات بیان میگردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر دچار کمردرد هستید؛ این عارضه ممکن است مربوط به آرتروز ستون مهره ها یا دیسک باشد؛ در هر صورت شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک درد دریابید جراحی دیسک کمر به درمان درد شما کمک می‌کند یا خیر؟! لازم به ذکر است یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای جراحی دیسک، عمل بسته دیسک کمر با لیزر است.

علل آرتروز ستون فقرات

ورزشکاران و افراد شاغل به علت انجام حرکات مکرر و سنگین بیش از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز ستون فقرات قرار دارند. از دیگر علت های آرتروز ستون فقرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. افزایش سن : افزایش سن می تواند بر روی ساختارهای ستون فقرات تأثیر بگذارند. شغل فرد میتواند در زمان و شدت عارضه تأثیرگذار باشد.
  2. جنسیت : بروز آرتروز ستون فقرات بعد از یائسگی در بانوان شیوع بیشتری دارد؛ اما به طور کلی مردان در سنین کمتر از ۴۵ سالگی به این بیماری مبتلا خواهند شد.
  3. اضافه وزن : اضافه وزن می تواند فشار بیشتری را بر روی مفصل ها به وجود آورد، مخصوصاً زمانی که فرد در سنین میانسالی باشد.
  4. ژنتیک : سابقه آرتروز در خانواده یا نقص مادرزادی مفصل، ستون فقرات یا بدشکلی ها و ناهنجاری ها نیز میتواند در بروز این بیماری نقش مثبتی را ایفا کند.
  5. بیماری های مرتبط : ابتلا به بیماری های مرتبط مانند دیابت، عفونت و انواع دیگر آرتریت ناشی از وجود مشکل در سیستم گردش خون، مانند روماتیسم مفصلی یا نقرس میتواند از علت های ابتلا به آرتروز ستون فقرات باشد. آب موجود در بافت ها با افزایش سن بیشتر و پروتئین موجود در بافت ها کمتر خواهد شد. استفاده طولانی مدت مکرر از مفصل باعث التهاب آن می‌شود که این امر با درد و ورم مفصل همراه است و در نهایت به تخریب غضروف می انجامد.
دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات

علائم آرتروز ستون فقرات

از شایع ترین علائم آرتروز در ستون فقرات، کمردرد است. این بیماری پیشرونده بوده و با گذشت زمان بدتر خواهد شد، بنابراین علائم دیگری را نیز ممکن است تجربه کنید:

علت دیسک کمر

معمولاً در بزرگسالی، دیسک‌ های بین مهره‌ای رو به زوال می‌ رود و فضای بین مهره‌ ها باریک‌ تر می‌شود. در این شرایط، احتمال فتق دیسک بالا می‌ رود. عوامل زیر می‌ تواند تأثیر مستقیم روی فتق دیسک بگذارد:

علائم دیسک کمر

در صورتی که فتق دیسک باعث وارد شدن فشار به یک عصب نشود، فرد ممکن است یک درد محدود در ناحیه پایین کمر داشته یا اصلاً عوارض دیسک کمر را در این رابطه احساس نکند. در حقیقت فقط افراد بسیار محدود مبتلا به فتق دیسک کمر با علائم شدید یا بسیار ناراحت کننده مواجه می شوند. هنگامی فتق دیسک کمر باعث وارد شدن فشار به یک عصب شود، علائم دیسک کمر می تواند شامل موارد زیر باشند:

  1. درد پایین کمر و در ناحیه باسن و پایین یک پا که تا قوزک یا کف پا کشیده می شود. علت ایجاد این درد وارد شدن فشار به عصب سیاتیک است. در این حالت درد در ناحیه پایین کمر می تواند با درد در ناحیه پا همراه باشد.
  2. احساس سوزش (احساس سوزن سوزن) یا بی حسی در یک پا که می تواند از باسن یا پشت زانو شروع شده و به سمت ران، قوزک، یا کف پا ادامه پیدا کند.
  3. ضعف در بعضی عضلات خاص در یک یا هر دو پا.
  4. ایجاد درد در جلوی ران.
  5. درد عمیق عضلانی و اسپاسم عضلات.
  6. ایجاد ضعف در هر دو پا و از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع از علائم یک نوع خاص و شدید وارد شدن فشار به عصب هستند که در اصطلاح به آن سندروم دم اسب گفته می شود. این عوارض دیسک کمر در موارد نادر ایجاد می شود؛ اما می تواند علائم شدید برای بیمار به همراه داشته باشد.

عوامل خطر در دیسک کمر و آرتروز ستون فقرات

سن بزرگترین فاکتور خطر در بروز دیسک کمر و آرتروز ستون فقرات محسوب می‌ شود؛ اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شوند فرآیند دیسک کمر و آرتروز ستون فقرات شدید شود. این فاکتورها به شرح زیر می‌باشند:

تحلیل رفتگی دیسک و درد حاصل از آرتروز می‌‌‌ تواند زمانی به وجود بیاید که یک آسیب دیدگی خفیف یا جدی باعث بروز درد ناگهانی و غیر قابل انتظار در ناحیه کمر شود که درد می‌‌‌تواند به صورت درد خفیفی که با گذر زمان بدتر می‌شود خودش را نشان دهد.

تشخیص دیسک کمر و آرتروز ستون فقرات

معاینه جسمانی به‌ منظور بررسی اهداف زیر انجام خواهد شد:

ممکن است پزشک درخواست انجام تست‌های تشخیصی زیر را نیز بدهد:

درمان آرتروز کمر و دیسک کمر

درمان آرتروز کمر و دیسک کمر به فاکتورهای زیادی از جمله سن، سطح درد، نوع و شدت آسیب، سایر شرایط پزشکی و داروها و اهداف بهداشت شخصی بستگی دارد. از آنجا که آسیب مفصل غیرقابل برگشت است، درمان معمولاً بر کنترل درد و جلوگیری از آسیب بیشتر متمرکز است.

ورزش

ورزش قسمت مهمی در مدیریت آرتروز و دیسک کمر است. قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید. برای انواع التهابی آرتروز مانند اسپوندیلوآرتریت محوری، ورزش آرام، از جمله حرکات کششی در یوگا و پیلاتس، ممکن است باعث شود برای درد کمر حاد احساس بهتری داشته باشد؛ زیرا به شما در مبارزه با سفتی ناشی از التهاب احیا شده کمک می‌کند. برای آرتروز، تمرینات قدرتی منظم و تمرینات انعطاف پذیری برای کمک به تقویت عضلات مرکزی بدن و کمر مهم هستند که از ستون فقرات سالم پشتیبانی می‌کنند و ممکن است به جلوگیری از تحلیل رفتن مفصل کمک کنند.

فیزیوتراپی

نشان داده شده است که فیزیوتراپی به اکثر انواع کمردرد کمک می‌کند. فیزیوتراپی به بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات کمر و عضلات مرکزی بدن کمک می‌کند که به مقدار زیادی در کاهش و بهبود درد کمر نقش دارند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن به طور معمول آرتروز را در برابر درمان مقاوم تر می‌کند و کنترل آن دشوارتر می‌شود. این امر بر روی تمام بافت‌های بدن تأثیر می‌گذارد و توانایی بدن در بهبود خود را کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن بهبود استخوان را مختل می‌ کند.

دارو

مسکن‌ها (مانند استامینوفن) می‌توانند به بهبودی درد خفیف تا متوسط ​​کمک کنند و به عنوان داروی خط اول برای تسکین درد در نظر گرفته می‌شوند. NSAIDهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) و همچنین NSAIDهای تجویز شده می‌توانند به تسکین درد و تورم مفاصل کمک کنند. NSAIDها خط اول درمان در آرتروز و روماتیسم مفاصل هستند و همچنین در اسپوندیلوآرتریت محوری برای کاهش درد و سفتی استفاده می‌شوند. در آرتریت التهابی، می‌توان از آنها به همراه سایر داروها برای درمان التهاب، درد و تورم استفاده کرد.

کورتیکواستروئیدها

استروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که ممکن است در صورت وجود علت التهابی کمردرد استفاده شوند. اگر یک نوع التهاب سیستمیک از آرتروز داشته باشید، ممکن است پزشک در ابتدا یک استروئید تجویز کند. با این حال، اگر آرتروز التهابی ندارید، استروئیدها معمولاً توصیه نمی‌شوند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

جراحی دیسک کمر

اگر درمان غیر جراحی درد شما را تسکین ندهد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. پزشکان ارتوپدی به شما کمک می‌کنند خطرات و مزایای همه گزینه‌ها چه غیر جراحی و چه جراحی را بسنجید و سپس می‌توانید برنامه درمانی را انتخاب کنید که مناسب ترین و مؤثرترین گزینه برای شما باشد. در صورت نیاز به جراحی، پزشکان آموزش‌های گسترده‌ای در حوزه پیشرفته ترین و ابتکاری ترین روش‌های جراحی برای درمان عوارض دیسک کمر دیده‌اند، از جمله:

دیسککتومی و فیوژن یک روش جراحی است که در آن دیسک آسیب دیده برداشته می‌شود تا فشرده سازی نخاع یا اعصاب تحت تأثیر و درد را تسکین دهد. این روش با یک جراحی فیوژن برای ایجاد ثبات در ستون فقرات کمر ترکیب می‌شود.

یک روش کم تهاجمی که از طریق یک برش در مرکز پایین کمر در ناحیه فتق دیسک انجام می‌شود. جراح یک سوراخ کوچک را از طریق استخوان لامینای پشت مهره ایجاد می‌کند تا به داخل کانال نخاع دسترسی یابد (لامینکتومی). سپس جراح تا آنجا که ممکن است دیسک مشکل آفرین را برداشته و فشرده سازی نخاع و یا عصب‌های فشرده شده (دیسککتومی) را کاهش می‌دهد. این روش همچنین از فتق باقی مانده مواد دیسک در آینده جلوگیری می‌کند. در دیسککتومی حداقل تهاجمی، جراحان برای جمع آوری دیسک بیرون زده از وسیله‎های مخصوص و میکروسکوپ یا آندوسکوپ استفاده می‌کنند. این کار اجازه می‌دهد تا پزشکان برش‎های کوچکتری ایجاد کنند که منجر به بهبودی سریعتر می‌شود. این جراحی‎ها با بیهوشی عمومی انجام می‌شوند، معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد و بیماران می‌توانند چند ساعت بعد از عمل به خانه بروند.

اگر دچار علائم بیرون زدگی دیسک کمر از قبیل درد پا (که به درد سیاتیک نیز معروف است)، کرختی و درد در انگشت شست، کف و قسمت بیرونی پا و ... هستید؛ می‌توانید با مراجعه به متخصص درد پس از تشخیص، با استفاده از روشهای درمانی غیر جراحی مانند عمل بسته لیزری دیسک کمر (در صورتی که نیاز به استفاده از روشهای باز جراحی نباشد)، بهبود یابید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :چهرازی [ 1402-05-30 ]
سلام خسته نباشید من 40 سالمه وزنم 96 کیلو چند وقت رژیم گرفتم و وزنم کم شد ولی همزمان کمر درد شدید هم گرفتم خیلی دوست دارم بدونم دیسک دارم یا نه؟

یاسین [ 1402-05-30 ]
آقای دکتر من 30 سالمه ولی زیاد نمیتونم بشینم یا راه برم ممکنه که آرتروز داشته باشم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کمر دردهای غیر متداولکمر دردهای غیر متداول

از عوامل کمردرد می‌ توان به بیماری پاژه استخوان، خونریزی یا عفونت لگنی، عفونت غضروف و یا استخوان ستون فقرات، آنوریسم آئورت و زونا (شینگل) اشاره کرد . ... ادامه مطلب

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی موثر است؟

امروزه بیشتر ورزشکاران قبل از مسابقات بزرگ از اوزون تراپی استفاده می کنند. این روش باعث افزایش توانمندی آن ها می شود. ... ادامه مطلب

اسکولیوز و دیسک کمر چه ارتباطی با هم دارند؟اسکولیوز و دیسک کمر چه ارتباطی با هم دارند؟

اسکولیز یک ناهنجاری در ستون فقرات است به این صورت که فرد مبتلا به اسکولیوز دارای یک انحنای جانبی C یا S شکل در ستون فقرات خود خواهد بود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465