تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمرجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / روش درمانی غیر تهاجمی چیست؟ تفاوت درمان تهاجمی و غیر تهاجمی

روش درمانی غیر تهاجمی چیست؟ تفاوت درمان تهاجمی و غیر تهاجمی

بسیاری از دردها برای هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها همچنان ادامه پیدا می کنند و می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند. این دردها می تواند ملایم بوده و یا آنقدر شدید باشند که فعالیت های روزانه را مختل نمایند. علل ایجاد کننده درد مزمن در دو سطح است یک قسمت منطقه آسیب اولیه که در آن ناحیه مشکلات مکانیکی و تغییر ساختار ناحیه آناتومیک به همراه ترشحات واسطه های شیمیایی بوده موجب ایجاد پیام درد می شوند که با درمان آسیب اولیه منشأ صدور پیام های درد کنترل می شود؛ اما همه مشکلات با رفع آسیب اولیه پایان نمی یابد بدین شکل که پیام های عصبی درد برانگیخته شده در طول زمان انتقال پیدا می کند و به ناحیه قشری (کورتکس) مغز می رسد و با گذشت زمان تغییرات واسطه های شیمیایی مغز اتفاق افتاده، واسطه های مهاری کاهش می یابند و علیرغم برطرف شدن علت اولیه درد همچنان پیام های درد صادر می گردد. با قطعی شدن تشخیص بیماری، برنامه درمانی لازم جهت رفع بیماری زمینه ای مولد درد آغاز می گردد. بخشی از درمان ها غیرتهاجمی بوده بدین معنی که داخل بافت آسیب دیده بدن دستکاری نمی شود و فقط با اقداماتی موجب تحریک بافت به بازسازی و تعدیل فعالیت اعصاب مولد درد می شویم که در درصدی از بیماران قابل انجام است. درمان های غیر تهاجمی همانگونه که از نام آنها بر می آید مجموعه روش هایی است که بدون هیچ مداخله ای در بدن میتوان مشکلات بیماران را کاهش و یا درمان کنند تا کیفیت فعالیت و زندگی روزمره بهبود یابد. روش های تهاجمی برای درمان درد، جراحی می باشد که بعد از انجام روش های درمانی غیرتهاجمی اگر درد ادامه پیدا کرد، پیشنهاد میشود. جراحی جزء درمان های سخت و تهاجمی محسوب میشود.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد در نقاط مختلف بدن، از جمله کمر، زانوها، دست و ... است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌توانید به بهبود و درمان درد خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.

مزایای درمان غیر تهاجمی

درمانهای غیر تهاجمی

تفاوت درمان تهاجمی و غیر تهاجمی

چنانچه یک فرآیند پزشکی، از طریق ایجاد شکاف در پوست بوده و با تماس با موکوس، شکاف پوستی یا حفرات داخلی بدن (به جز حفراتی که از طریق منفذ طبیعی یا مصنوعی که از قبل وجود داشته قابل دسترسی هستند) انجام شود، تهاجمی و در غیر این صورت غیر تهاجمی خوانده می شود.

تشخیص درد

ابتدا شرح حال و تاریخچه دقیق پزشکی گرفته می شود و سپس تست ها و معاینات بالینی انجام می گردد. شرح حال و معاینه فیزیکی علیرغم تمام پیشرفت های تکنولوژیک درمانی هنوز هم از ارکان تشخیص و درمان بیماریهای درد مزمن می باشند. سپس براساس شواهد و تشخیص های احتمالی درخواست های پاراکلینیک داده می شود که شامل تصویربرداریهای لازم (ام ار آی، سی تی اسکن، سونوگرافی و…) و آزمایشات و تست های عصبی-عضلانی و… می باشد.

درمان های غیر تهاجمی شامل چه روشهایی میشوند؟

در صورت وجود درد مزمن، بایستی با متخصص درد در مورد گزینه‌های درمانی مشورت شود. این گزینه‌ها شامل:

مصرف دارو

داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک مانند استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و همچنین داروهای قوی‌تر مانند مسکن‌های مخدر به کاهش درد کمک می‌کنند. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و استروئیدها نیز می‌توانند سبب تسکین درد شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در رفع برخی از انواع درد بسیار مؤثر می‌باشد. در فیزیوتراپی از تمارین ویژه ورزشی جهت تقویت یا کشش عضلات و تسکین درد استفاده می‌شود. متخصص درد جهت طرح‌ریزی برنامه درمانی با متخصص فیزیوتراپی، جراح ارتوپدی یا متخصص طب فیزیکی همکاری می‌کند.

روش‌های درمانی مکمل

استفاده از روش‌هایی مانند طب سوزنی، ماساژ، مراقبه یا درمان شناختی- رفتاری در برخی از افراد سبب تسکین درد می‌شود.

روش‌های کنترل استرس شامل مراقبه (مدیتیشن) و یوگا

درمان شناختی رفتاری. این روش به تغییر و کنترل افکار و در نتیجه تغییر احساس و رفتار بیمار در ارتباط با درد کمک می‌کند. درمان شناختی رفتاری روش مؤثری جهت یادگیری کنترل درد مزمن محسوب می‌شود.

تغییر در نحوه زندگی

تغییر در نحوه زندگی به کنترل و تسکین درد کمک می‌کند. به این منظور مصرف سیگار بایستی متوقف شود و جهت جلوگیری از وارد آمدن فشار بیش از حد بر لگن و زانوها تناسب اندام باید حفظ شود. استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش نیز در جلوگیری از بروز درد مؤثر است.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روش‌های درمانی پزشکی

در برخی از مواقع درد مزمن با استفاده از مصرف دارو و یا روش‌هایی مانند فیزیوتراپی درمان نمی‌شود. در این صورت بایستی از روش‌های دیگری جهت تسکین و جلوگیری از بروز مجدد درد استفاده شود. برخی از این روش‌ها جهت بهبود درد مزمن شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. امواج رادیویی در روش ابلیشن (سوزاندن) با فرکانس رادیویی: یک سوزن نزدیک عصب ایجادکننده درد وارد شده و عصب با استفاده از جریان الکتریکی ایجاد شده توسط امواج رادیویی سوزانده می‌شود. این روش سبب تسکین درد شده و تأثیر درمان برای مدت یک سال ماندگار می‌باشد.
  2. بلاک عصبی: با استفاده از تصویربرداری با اشعه ایکس، متخصص درد از تزریق داروی بی‌حس‌کننده جهت تسکین درد و یا جلوگیری از بروز درد مزمن استفاده می‌کند. محل تزریق به منشأ و نوع درد بستگی دارد. برای مثال، درد در دست یا صورت می‌تواند با بلاک عصبی در گردن بهبود پیدا کند. امکان دارد جهت تسکین درد به چند نوبت تزریق و تکرار درمان نیاز باشد.
  3. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست: تحریک الکتریکی به منظور تسکین موقتی درد خصوصاً برای انواع دردهای عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به ناحیه دردناک به بهبود درد کمک می‌کند. تحریک الکتریکی عصب از راه پوست با ایجاد اختلال در سیگنال‌های عصبی به مغز و یا تحریک تولید اندورفین سبب تسکین درد می‌شود.
  4. تحریک طناب نخاعی: در روش تحریک نخاعی از یک ابزار مشابه ضربان‌ساز قلب جهت جایگزینی درد با احساس قابل تحمل (احساس مشابه گزگز یا ماساژ) استفاده می‌شود. متخصص درد این ابزار را در قسمت پایین کمر کار می‌گذارد. این ابزار به سیم‌های کوچکی که در کانال نخاعی قرار دارند متصل می‌شود. در زمان بروز درد، بیمار می‌تواند با استفاده از ابزار کنترل، سیگنال مورد نظر را به ناحیه دردناک ارسال کند. این روش به تسکین کمردرد و همچنین بهبود نوروپاتی آسیب‌دیدگی عصبی در پاها که باعث بی‌حسی و درد می‌شود و در افراد مبتلا به دیابت شایع است کمک می‌کند.
  5. پمپ درد: پمپ درد جهت انتقال داروی ضد درد به طناب نخاعی استفاده می‌شود. این روش باعث ایجاد عوارض جانبی که معمولاً با مصرف داروهای خوراکی بروز می‌کنند، نمی‌شود. پمپ ضد درد در بیشتر مواقع توسط افراد مبتلا به سرطان و همچنین در افرادی که مصرف داروهای خوراکی باعث بروز عوارض جانبی برای آنها می‌شود، استفاده می‌شود.
  6. تزریق سلول‌های بنیادی: در این روش سلول‌های بنیادی از مغز استخوان بیمار استخراج شده و به محل مورد نظر مانند کمر که در اثر تخریب بافت دردناک شده است، تزریق می‌شود. سلول‌های بنیادی سبب ساخت بافت جدید و سالم شده و در نهایت باعث بهبود درد می‌شود.

عوارض عدم درمان درد

عدم درمان درد مزمن می‌تواند به افسردگی، اضطراب، مشکلات زناشویی و بین فردی، کاهش بهره‌وری، بیکاری، به خطر افتادن نقش‌های اجتماعی، انزوا، بار مالی، وابستگی، استفاده طولانی مدت از مسکن، کاهش عزت نفس با تغییرات رفتاری منجر شود که بر کیفیت زندگی و فعالیت‌های زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد.

اگر دچار کمر درد هستید، با مراجعه به یک متخصص درد خوب می‌توانید با بهبود یا کاهش درد خود، روندی طبیعی در زندگی روزمره داشته باشید. کلینیک کمردرد دکتر علی نقره کار در تهران می‌تواند ارائه دهنده بهترین روشهای درمان کمر درد به شما مراجعین محترم باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :غلامی [ 1402-05-30 ]
دوستان من طب سوزنی رو هم پبشنهاد میدم بسیار عالی و کاربردیه

ندا [ 1402-05-30 ]
من خدمت آقای دکتر که رفتم.. برام فیزیوتراپی نوشتن..عالی بود..ورزش هم در کنارش انجام میدم خیلی تاثیر داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟اعصاب گانگلیون ستاره ای چه هستند و کجا قرار دارند؟

بلوك ستاره ای در تشخيص و درمان انواع شرايط دردناك مفيد می باشد. اين بلوك در درمان شرايط دردناك سر و گردن، اندام های فوقانی و سينه ای به كار می رود ... ادامه مطلب

علت سوزش کف پا در شب چیست؟علت سوزش کف پا در شب چیست؟

سندرم داغ شدن کف پاها که به آن سندرم گریسون گوپالان نیز گفته می شود یک مجموعه سندرم است که در آن پاها به طور ناراحت‌ کننده‌ ای گرم و دردناک می شوند ... ادامه مطلب

بلوک عقده ی عصبی اسفنوپالاتین برای درمان سردردبلوک عقده ی عصبی اسفنوپالاتین برای درمان سردرد

عقده ی (گانگلیون)عصبی اسفنوپالاتین که درست پشت سینوس ماگزیلا و پشت گونه قرار گرفته میتواند در بسیاری از اختلالات، اطلاعات درد را منتقل کند شامل درد صورت آتیپیک غیر معمول، درد عصبی پس از گرفتاری با ویروس هرپس (زونای صورت)، سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه ای ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465