تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
اختلال در سیستم مخابراتی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

دیسک کمر یکی از شایع‌ ترین مشکلات در افراد است که امروزه سن ابتلا به این بیماری کاهش‌یافته است. دیسک کمر به وضعیتی گفته می‌شود که در آن صفحه بین مهره‌ای در ستون فقرات دچار پارگی یا بیرون‌زدگی ‌شود. اگر این وضعیت به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند باعث ایجاد درد زیادی ایجاد خواهد شد و این درد معمولاً در قسمت پایین کمر حس می‌شود. بدنسازی و دیسک کمر بر هم تأثیرگذار هستند. با انجام بعضی تمرینات به بهبود دیسک کمر کمک می کنید و با انجام بعضی از تمرینات بدنسازی دیسک کمر بدتر می شود. به طور کلی هدف از ورزش کردن تقویت عضلات کمر است پس از آن که درد ناحیه کمر کنترل شد و از شدت درد کاسته شد باید به انجام تمرینات ورزشی سبک بپردازید تا از فشار وارد شدن به ستون شما جلوگیری شود و ستون فقرات مجدداً بتواند درست حرکت نماید. تمریناتی که باید انجام دهید به علائم و نشانه‌هایی که دارید و مدت زمانی که از بروز آسیب دیدگی کمر شما می‌گذرد بستگی دارد. انجام تمرینات ورزشی به کنترل درد ناتوان کننده ناشی از بیرون‌ زدگی دیسک کمر کمک می‌کند و می تواند برای درمان دیسک کمر نقش مؤثری داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دیسک کمر و درد طاقت فرسای ناشی از آن، یکی از مشکلات رایجی است که کار و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده و حرکت را به شدت محدود می‌نماید. دکتر علی نقره کار دارای بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه، در برخی موارد می‌تواند به کمک جراحی لیزری دیسک کمر ، که یکی بهترین روشهای درمان دیسک است؛ بدون عوارض عمل باز و دوران نقاهت طولانی، به درمان بیماری شما بپردازد.

علت بیرون زدگی دیسک کمر

علاوه بر ضرب دیدن کمر و بالا رفتن سن و تحلیل رفتگی ستون فقرات عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند بیرون زدگی دیسک کمر افزایش پیدا کند. برخی از علل شایع بیرون زدگی دیسک کمر به شرح زیر می‌باشند:

حرکات مفید و مضر بدنسازی برای دیسک کمر

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر همیشه باعث احساس درد در ناحیه کمر نمی‌‌شود؛ اما در صورتی که دیسک یافته به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند شما دچار علائم و نشانه‌های زیر خواهید شد:

  1. بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد تیر کشنده
  2. اسپاسم عضلانی یا ضعف
  3. درد مداوم یا مقطعی که اغلب در یک طرف از بدن احساس می‌‌شود.
  4. سیاتیک که عبارت است از درد قسمت پایین کمر که به سمت باسن و ساق پا و خود با انتشار پیدا می‌‌کند.
  5. کاهش عکس العمل زانو یا مچ پا
  6. از دست دادن کنترل مثانه یا روده که یک علامت نادر است؛ اما می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بسیار جدی باشد که سندرم دم اسب نام دارد و در این اختلال دیسکی که دچار لغزش شده است به اعصاب انتهای طناب نخاعی فشار وارد می‌کند.

تقویت فیله کمر در بدنسازی برای دیسک کمر

این تمرین به تقویت و تثبیت ناحیه پایینی کمر و عضلات عمیق ستون فقرات کمک می کند. این کار به داشتن یک وضعیت بدنی مناسب و جلوگیری از بروز فتق دیسک کمر در آینده کمک شایانی خواهد کرد.

حرکات مفید بدنسازی برای دیسک کمر

چرخش لگن

بایستید، یک دست را در گودی کمر و دیگری را روی شکم قرار دهید، سپس با حفظ گودی کمر و با چرخش لگن به جلو خم شوید و بعد از پنج ثانیه با انقباض عضلات باسن و پشت به حالت عادی بازگردید. همچنین میتوانید یک میله را در پشت خود با دو دست به شکلی بگیرید که یک دست از بالا و پست سر و دست دیگر از پایین و پشت کمر میله را در خط وسط پشت شما نگه دارند و مانع ایجاد قوز در کمر شما شود. در این وضعیت با حرکت لگن کمی به سمت جلو خم شوید و همزمان زانوها را نیز خم کنید و بعد به حالت قبل بازگردید.

پلانک

این حرکت به چند روش انجام میشود که در هر کدام در واقع بدن مانند یک تکه تخته یا پل میشود. روی شکم دراز بکشید، میتوانید زانوها را روی زمین حفظ کرده و سپس با قرار دادن ساعد دو دست روی زمین بدن و رانها را در امتداد هم قرار دهید و پنج تا ده ثانیه در این وضعیت بمانید. در مرحله بعد به جای زانوها نوک انگشتان پاها روی زمین باقی بمانند و زانوها از زمین بلند شده و ساق دو پا، ران‌ها و بدن در یک امتداد قرار گیرند. در هر دو حال باید کمر شما قوس خود را حفظ کند.

تمرین کشش عضلات

به مدت 5 دقیقه روی زمین و به شکم دراز بکشید. اگر این کار باعث درد زیادی در کمرتان می‌شود، یک بالش زیر شکم خود قرار دهید. این کار درد کمر را تسکین دهد. وقتی بتوانید بدون بالش به مدت 5 دقیقه روی شکم خود دراز بکشید، می‌توانید بقیه این تمرین را نیز ادامه دهید. بعد از اینکه 5 دقیقه روی شکم دراز کشیدید، 5 دقیقه دیگر خود را روی آرنجتان بالا بکشید. دوباره به مدت 1 دقیقه دراز بکشید، سپس روی دستان خود فشار دهید و در حالی که باسن خود را روی زمین صاف نگه داشته‌اید آرنج خود را کاملاً بلند و صاف کنید. به مدت 1 ثانیه نگه دارید و مجدداً بدنتان را روی زمین بگذارید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید. 4 ست انجام دهید. 2 دقیقه بین ست‌ها استراحت کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

داخل کشیدن و کشش عضلات شکم

حرکت به درون کشیدن شکم را به عنوان بخشی از تمرین عضلات شکمی خود برای فتق دیسک کمر وارد کنید. این تمرین نه تنها عضله راست شکمی را درگیر کرده، بلکه عضلات مورب داخلی و خارجی و شکم و عضلات عرضی، یعنی درونی‌ترین بخش عضلات شکم را درگیر می‌کند. حرکت به درون کشیدن که به‌ویژه برای درد فتق دیسک توصیه می‌شود، می‌تواند در حالت ایستاده یا دراز کشیده انجام شود، البته در هنگام ایستادن مؤثرتر است. این حرکت با داخل کشیدن آرام قسمت تحتانی شکم و سپس بالا کشیدن عضله کف لگن انجام می‌شود به‌طوری‌که همراه با پایین شکم منقبض می‌شود. هنگام انجام این حرکت ورزش تنفس نرمالی داشته باشید.

بالا بردن دست و پا روی حالت چهار دست و پا

روی حالت چهار دست و پا قرار بگیرید (کف دست‌ها و زانوها روی زمین باشند). عضلات شکم خود را سفت کنید تا کمرتان را محکم نگه دارید. در حالی که شکم خود را محکم نگه داشته اید، یک دست و پای مخالف آن را بالا برده و از خود دور کنید. این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید. دست و پا را به آرامی پایین بیاورید و حرکت را برای سمت دیگر انجام دهید. این تمرین را 10 بار برای هر طرف انجام دهید.

تقویت عضلات شکم

وقتی عضلات شکم ضعیف هستند، عضلات پشت مجبور هستند سخت‌تر کار کنند که به مرور زمان می‌تواند موجب فتق دیسک کمر شود. اگر عضلات شکمتان را قوی نگه دارید، از فشار وارد بر کمر هنگام دویدن کاسته خواهد شد.

تمرینات هوازی کم اثر

تمرینات هوازی با تأثیر کم، نه تنها می‌تواند به شما در فعال ماندن و تحرک داشتن کمک کند، بلکه به فروکش کردن برخی از دردهای مرتبط با فتق دیسک نیز کمک می‌کند. تمرینات هوازی با تأثیر کم ممکن است شامل تمرینات آبی، شنا، پیاده روی یا دوچرخه ثابت باشد.

حرکات مضر بدنسازی برای دیسک کمر

یکی از ورزش های مضر برای دیسک کمر، حرکت خم شدن و رساندن دست‌ها به پنجه‌های پا، می تواند باعث اعمال فشار زیادی بر دیسک‌ها و رباط‌های کمر شود. همچنین ممکن است سبب کشیدگی بیش از حد عضلات و زردپی‌های قسمت‌های پایینی کمر شوند.

اگر ستون فقرات شما ضعیف باشد انجام حرکت درازنشست یعنی تغییر وضعیت ناگهانی از حالت خوابیده به حالت نشسته می‌تواند فشار بسیار شدیدی روی ستون فقرات شما وارد ‌کند، بنابراین می‌توان تمرینات نیمه نشسته را جایگزین انجام این ورزش مضر کرد.

پرس پا دستگاهی است که فرد در حالت دراز کشیده بر روی آن قرار می‌گیرد و سعی می کند تا با نیروی پای خود وزنه‌های دستگاه را به سمت بالا ببرد. افرادی که مبتلا به کمر درد و یا دیسک کمر هستند با انجام این ورزش فشار بسیار زیادی بر روی ناحیه کمری خود خواهند آورد و ممکن است دچار بیرون‌زدگی یا فتق دیسک کمر شوند.

دیسک ستون فقرات چیزی شبیه به یک ساختار ژله‌ای است که قسمت داخلی آن نرم و قسمت خارجی آن سخت‌تر است. این ساختار ژله‌ای بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد. فتق دیسک کمر مشکلی است که برای این ساختار به وجود می‌آید و شامل خارج شدن بخشی از ماده نرم داخل دیسک کمر از طریق شکافی است که بر روی قسمت سخت دیسک کمر وجود دارد. فتق دیسک اغلب در بخش‌های پایین کمر و در سمت پایین ستون فقرات بالای لگن رخ می‌دهد؛ بنابراین انجام حرکات چرخشی علاوه بر تشدید کردن دیسک کمر می‌تواند باعث بروز فتق دیسک نیز شود. در واقع ورزش های مضر برای دیسک کمر در آنها نیاز است تا کمر خود چرخش داشته باشد برای دیسک کمر بسیار مضر هستند.

از دیگر ورزش های مضر برای دیسک کمر می توان به تمرین با دستگاه ساق پا ایستاده اشاره کرد. از این دستگاه برای تقویت عضلات ساق پا استفاده می‌کنند؛ اما گاهی اوقات به هنگام تمرین، ممکن است وزن دستگاه برروی شانه‌ های شما بیافتد. این اتفاق فشار زیادی بر ستون فقراتتان وارد می‌کند که برای افراد مبتلا به دیسک کمر بسیار مضر و خطرناک است.

در صورتی که دچار کمردرد و یا دیسک کمر هستید، این ورزش برای شما پیشنهاد نمی‌شود و در دسته ورزش های مضر برای دیسک کمر قرار دارد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

از دیگر ورزش های مضر برای دیسک کمر، تمرین با دستگاهی به نام دستگاه داخل ران است. این دستگاه وسیله‌ای است که هنگام فشردن وزنه‌ها به هم یا دور کردنشان از هم به ستون فقرات شما فشار وارد می‌کند.

اگر می‌خواهید با وزنه ورزش کنید، باید بدانید که خم شدن و برداشتن آن و برگشتن به حالت ایستاده به ستون فقرات شما شوک وارد می‌کند و در گروه ورزش های مضر برای دیسک کمر قرار می‌گیرد.

ددلیفت نیز در دسته ورزش های مضر برای دیسک کمر است. به هنگام انجام این حرکت، یکی از مشکلات حرکتی که در هنگام خم شدن به سمت جلو برای بلند کردن یک وسیله ایجاد می شود، آن است که معمولاً پایین کمر به سمت بیرون انحنا پیدا می‌کند و فشار بسیار زیادی روی دیسک شما وارد خواهد کرد.

دیسک‌های کمر نقش دریافت‌ کننده و تولید کننده فشارهای وارد شده به کمر شما را دارند. هنگام دویدن، به‌ صورت مکرر به کمر فشار وارد می‌شود که این امر به‌خودی‌خود باعث افزایش فشار و ضربه به دیسک‌ های کمر خواهد شد.

این حرکت از ورزش های مضر برای دیسک کمر است که می‌توانند به فردی که مشکل دیسک کمر ندارد هم آسیب برساند. در این ورزش وزنه‌ ها را روی شانه‌ های خود قرار می‌دهید و از باسن به سمت جلو خم می‌شوید تا سینه‌هایتان به زمین پرت شوند و هم‌زمان ستون فقرات و پاهای شما صاف بمانند. این ورزش به دلیل اینکه فشار زیادی به پایین کمر و لگن می‌آورد، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در حرکاتی که پاها به صورت مستقیم و کشیده باشند، به نسبت حرکاتی که در آنها پاها حالت خمیده داشته باشند، فشار بیشتری به ستون فقرات وارد خواهد شد. بهتر است تا هنگامی‌که عضلات پشت و کمر خود را تقویت نکرده‌اید از انجام این تمرینات بپرهیزید؛ زیرا می توانند فشار زیادی به ناحیه کمر وارد کنند.

بلوک عصبی با امواج رادیویی توسط دکتر علی نقره کار فوق تخصص درد قابل انجام است. برای اطلاع از اینکه آیا این روش برای تسکن درد شما مؤثر است یا خیر، می‌توانید با شماره‌های 88670088 - 021 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قبادی [ 1402-05-29 ]
واقعا درسته من چند سال پیش که ورزش میکردم و باشگاه میرفتم با یه حرکت اشتباه مهره گردنم دیسک شد و واقعادرگیر این درد شدم

هاتف [ 1402-05-29 ]
آیا واقعا میشه با ورزش دیسک کمر رو درمان کرد ؟ مادر من 4 تا مهره دیسک تو کمر دارند و از عمل هم میترسن ما خیلی نگرانشون هستیم چطور میشه با ورزش درمان کامل شد لطفا راهنمایی کنید تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پلی نوریت (Polyneuritis) یا نوروپاتی محیطی چیست؟پلی نوریت (Polyneuritis) یا نوروپاتی محیطی چیست؟

نوروپاتی محیطی عبارت است از یک وضعیت که باعث ضعف و ناتوانی، بی حسی و درد در در دست ها و پاها می شود ... ادامه مطلب

استفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریتاستفاده از امواج رادیویی آر اف برای حذف درد در آرتریت

آرتروز یکی از اصلی ترین و رایج ترین علل درد در اندام اسکلتی افرادی است که پا به سن گذاشته اند. اگر به این درد مبتلا هستید؛ ممکن است روشهایی مانند ... ادامه مطلب

عوارض شکستن قولنج کمر چیست؟عوارض شکستن قولنج کمر چیست؟

قولنج کمر یک واکنش طبیعی و به علت حرکت کردن بافت های نرم روی یکدیگر یا در امتداد استخوان ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465