تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟

نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد و چگونه انجام میشود؟

ستون فقرات از مهره هایی تشکیل شده که مانند یک سه پایه (مجموعه سه مفصلی) باهم اتصال دارند پایه جلویی دیسک ها و پایه های کناری مفاصل فاست هستند. این مفاصل علاوه بر استحکام موجب انعطاف فقرات هم می شوند. مفاصل فاست از نوع سینوویال هستند که ساختمانی شبیه مفصل زانو دارند؛ ولی در ابعاد بسیار کوچکتر هستند، لذا غضروف مفصلی روی استخوان را پوشانده و تخریب آن موجب آرتروز می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز این مفاصل کوچک همراه با تخریب غضروف مفصلی و ساییده شدن دو طرف مفصل مهره به یکدیگر است که موجب درد در محل مفاصل در ستون فقرات می شود. این شرایط می تواند در کل ستون فقرات از گردن تا کمر ایجاد شود و منشأ بسیاری از دردها از کمر تا گردن می باشند. نوروليز با امواج راديويي (راديوفرکوئنسي) يکي از روشهاي اينترونشنال درد بوده که با ايجاد گرما در اطراف سلولهاي عصبي يا تنظيم فعاليت آنان باعث مهار انتقال پيام درد از سلولهاي عصبي محيطي به مغز ميشود و در حقیقت راهکاری برای رفع فشار بر عصب است. در اين درمان آسيبي به سلولهاي عصبي وارد نميگردد و امواج راديويي به صورت پالس موجب تغيير رفتار سلولهاي عصبي ميشود. این عمل به پزشک کمک می‌کند تا محل درد و طول مدت تسکین بی‌حسی موضعی را مشخص کند. بیمارانی که بعد از بلوک عصب درد در آنها هیچ تغییری نمی‌کند کاندیدای مناسبی برای عمل رادیوفرکانسی کمر نیستند. تخریب با فرکانس رادیویی از مزیت هایی از جمله دقت بالا، قابل تکرار و نرخ موفقیت بالا برخوردار است. همچنین این روش قابلیت ارزیابی عصب مبتلا پیش از سوزاندن کامل آن عصب را دارد تا از تخریب عصب های اشتباه جلوگیری شود. به همین علت از ایمنی بالایی برخوردار است.

دلایل و عوامل خطر سندرم مفصل فاست

علائم سندرم مفصل فاست

  1. احساس درد کمر و گردن
  2. التهاب ستون فقرات
  3. گرفتگی های عضلانی
  4. ضعف عضلات ستون فقرات
  5. تشدید درد با تغییر وضعیت
  6. انتشار درد به پشت باسن و ران پا در صورتی که سندرم مفصل فاست در مهره های گردنی رخ دهد، درد به شانه ها و حتی دست ها نیز منتشر می شود.
نورولیز مفاصل فاست

تشخیص درد مفاصل فاست

از آنجا که درد غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند به صورت ماهیانه یا حتی با فواصل طولانی‌تر ظاهر شود، بیشتر اوقات تشخیص آن دشوار خواهد شد. ابتدا از اشعه ایکس برای تشخیص آسیب مفاصل فاست استفاده می‌شود. سی تی اسکن قادر به نشان دادن میزان بیشتری از روند پیشرفت مشکلات در مفاصل فاست و سایر ساختارهای مرتبط با کمر خواهد بود. اسکن ام آر آی برای تشخیص این مشکل خاص در ستون فقرات چندان مفید نیست؛ اما هنگام بررسی عوامل احتمالی دخیل در اختلالات مربوط به دیسک بین مهره ای یا درد شکمی بسیار کاربردی است. اگر در ام آر آی مشکلی یافت نشد، ممکن است در ساختارهای نزدیک (دیسک‌ها و رباط‌های ستون فقرات) مشکلی وجود داشته باشد. ویدئوی تزریقی (که به آن بلوک مفصل فاست نیز گفته می‌شود) نیز یکی دیگر از راه‌های تشخیص است. در این روش حجم کمی از ماده حاجب جهت تصویربرداری با اشعه ایکس همراه با بی‌حسی موضعی و کورتیزون به مفصل فاست تزریق می‌شود. تشخیص را می‌توان با میزان تسکین درد ارزیابی کرد.

نورولیز مفاصل فاست چه کاربردی دارد؟

موارد منع انجام نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست

رادیوفرکوئنسی در زنان حامله، افرادی که دچار عفونت با بیماری زمینه‌ای هستند و کسانی که مبتلا به مشکلات خونریزی دهنده هستند، توصیه نمی‌شود. پزشک برای اطمینان از اینکه شما کاندید مناسبی برای انجام این روش هستید، آزمایشات و تست‌های مختلفی را درخواست می‌کند. علاوه بر اینکه ممنوعیت کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی توسط پزشک چک می‌شود، برای اطمینان از مؤثر بودن این روش، پیش از انجام عمل، آزمایشی به نام بلوک عصبی نیز انجام خواهد شد. در این آزمایش، یک ماده بی‌حس کننده به نزدیکی محل درد تزریق می‌شود. بر اساس نتایج این آزمایش، پزشک مشخص می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای رادیوفرکوئنسی هستید، یا باید از روش‌های دیگری برای کنترل درد خود کمک بگیرید.

نورولیز مفاصل فاست چگونه انجام میشود؟

تخریب با فرکانس رادیویی یک روش بسیار جالب برای کنترل درد است که در آن از دستگاه مخصوصی برای کاهش فعالیت عصب ها در انتقال سیگنال درد، استفاده می شود. یک پروب از طریق سوزن نازک مخصوصی وارد بدن شده و انتقال حرارت به عصب مسئول درد را بر عهده دارد. تخریب با فرکانس رادیویی باعث می شود عصب ها در اثر حرارت ایجاد شده از بین بروند. جالب است بدانید این تکنیک هیچ تأثیری بر عملکرد نرمال آن عصب ها نمی گذارد.

آمادگی قبل از نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست

مراقبت‌های بعد از نورولیز امواج رادیویی مفاصل فاست

مراقبت‌های پس از انجام نورولیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه موارد مهم را برای شما ذکر خواهیم کرد:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

عوارض جانبی نورولیز مفاصل فاست

میزان بروز عوارض خفیف امواج رادیویی فقط 1درصد است. شاید تا بیش از 2 هفته بعد از عمل درد سوزشی در اندام تحتانی (درد نوریتی) احساس شود. سایر عوارض آن شامل عفونت کبودی و اسپاسم عضلانی می باشد.

کمر درد یکی از مشکلات رایجی است که امروزه با گسترش بیشتر آن روبه رو هستیم و افراد بسیاری را درگیر این عارضه می یابیم.گاهی ممکن است درمان درد کمر با دارو میسر باشد و نیاز به اقدامات درمانی پیچیده تر وجود نداشته باشد. در صورت ابتلا به درد کمر توصیه می شود به پزشک مراجعه نمایید تا بهترین روش درمانی را دریافت کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :نیکخواه [ 1402-08-30 ]
بهترین جراح ستون فقرات تهران برای درمان سندرم مفصل است دکتر نقره کار هستند از زحمات شما کمال تشکر و قدردانی را دارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک می شود؟چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک می شود؟

بیرون زدگی دیسک که به آن فتق دیسک ( herniated disk ) نیز گفته می‌شود، بروز مشکل در یکی از بالشتکهای لاستیک مانند (دیسک) بین استخوان مهره ‌های ستون فقرات است ... ادامه مطلب

درد مفصل ناشی از التهاب تاندون شانهدرد مفصل ناشی از التهاب تاندون شانه

در حالتی که شانه سفت و سخت شده باشد و به سختی حرکت کند، شانه تحت فشار و استرس غیر عادی و زیاد قرار می گیرد. علت آن هم کاهش محدوده حرکتی مفصل شانه است ... ادامه مطلب

بیماری مورتون نوروما چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟بیماری مورتون نوروما چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

بیماری های پا انواع مختلفی دارند و یکی از این بیماری ها، مورتون نوروما است که به عنوان یک تورم عصب در قسمت مشخصی از پا شناخته می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465