تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو

درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو

آرتروز، بیماری است که طی آن بافت غضروفی بین مفاصل فرسایش می یابد. با فرسایش و تحلیل رفتن بافت غضروفی، استخوان ها به یکدیگر نزدیک شده و سایش پیدا می کنند و ساییدگی استخوان ها به زانو درد منجر می شود. منشأ این درد معمولاً در قسمت جلو، طرفین و یا پشت کاسه زانو (کشکک) است. در بسیاری از افرادی که دچار زانو درد هستند، جراحی مفصل زانو به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای یا مخاطره آمیز بودن جراحی برای فرد، قابل انجام نیست. از این رو این دسته از افراد باید روش‌های درمانی نوین و پیشرفته‌تر غیر جراحی نظیر تکنیک بلوک عصبی زانو (اعصاب ژنیکولار) را دریافت کنند. ژنیکولار به شاهرگ‌های مختلف و اعصابی گفته می‌شود که مواد مغذی مورد نیاز را به داخل زانو منتقل می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلوک عصبی ژنیکولار به طور موقت سینگال های عصبی زانو را مسدود می‌کند. پزشک در بلوک عصبی ژنیکولار، عصب ژنیکولار جانبی فوقانی، عصب ژنیکولار میانی فوقانی و عصب ژنیکولار میانی داخلی را هدف قرار می‌دهد. بلوک عصبی این اعصاب را بی‌حس می‌کند در نتیجه از ارسال سیگنال درد به مغز جلوگیری می‌شود. هدف از بلوک عصبی ژنیکولار کاهش درد مزمن زانو و کاهش مصرف طولانی مدت مسکن است. پزشکان متخصص با تشخیص و درمان زانو درد از طریق روش‌های پیشرفته و کم تهاجمی مانند بلوک عصبی ژنیکولار، همواره به درمان این عارضه در بیماران کمک می‌کنند.

علل ایجاد آرتروز زانو

از علل بروز ایجاد بیماری آرتروز زانو در افراد مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین بخوانید: بلاک اعصاب زانو

علائم آرتروز زانو

برخی از مهم‌ترین علائم آرتروز زانو عبارت‌اند از:

درمان آرتروز شدید با نورولیز اعصاب ژنیکولار زانو

مزایای نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

بلوک عصب ژنیکولار مزایای متعددی دارد. به طور کلی تمامی افرادی که واجد شرایط دریافت این درمان باشند می‌توانند از مزایای زیر در این روش درمانی بهره‌مند شوند:

  1. پتانسیل بالای درمان زانو درد در یک جلسه
  2. بهبود عملکردی زانو
  3. احتمال مهار تکانه‌های عصبی حس عمقی
  4. سرپایی، کم تهاجمی و ایمن بودن روش درمانی
  5. قابلیت مصرف داروی مسکن بیمار بعد از عمل
  6. کم خطر بودن روش درمانی که حداقل عوارض جانبی را دارد.
  7. این روش درمانی برای افرادی که واجد شرایط دریافت جراحی نیستند بسیار مناسب است.

کاربردهای نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

کاربردهای بلوک عصبی زانو (بلوک اعصاب ژنیکولار)بلوک عصبی زانو یا بلوک اعصاب ژنیکولار می‌تواند در تشخیص و تسکین درد مرتبط با شرایط زیر مؤثر واقع شود:

کاندیدای مناسب بلوک عصب زانو یا بلوک اعصاب ژنیکولار، افرادی هستند که دچار زانو درد مزمن هستند و سایر درمان‌های محافظه کارانه برای آنها مؤثر نبوده است. این مورد شامل بیمارانی است که:

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

نحوه نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

در مراحل آماده‌سازی برای عمل، پوست زانو تمیز و ضدعفونی می‌شود. نقاط تزریق با یک بی‌حس کننده موضعی بی‌حس می‌شوند. پزشک با استفاده از فلوروسکوپ (نوعی دستگاه اشعه ایکس که تصاویر ویدیوئی را از داخل بدن نشان می‌دهد) سوزن را با دقت به سمت یکی از اعصاب مورد نظر هدایت می‌کند. یک داروی بی‌حس کننده از طریق این سوزن برای بی‌حس کردن عصب تزریق می‌شود. پزشک تزریق را در دو محل دیگر تکرار می‌کند تا سه اعصاب ژنیکولار را بیحس کند. روند تزریق 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. شما می‌توانید بعد از عمل به تنهایی به منزل بازگردید؛ اما اگر از آرامبخش IV استفاده کرده اید باید از کسی بخواهید شما را تا منزل همراهی کند.

آمادگی قبل از نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

پزشک ابتدا علائم بالینی و سابقه پزشکی شما را بررسی و ارزیابی میکند. جهت دریافت این درمان، شما باید در سلامت کامل باشید و هیچگونه عفونتی در بدنتان وجود نداشته باشد. مصرف هرگونه داروی رقیق کننده یا ضد انعقادی خون نیز باید از ۱ هفته قبل از عمل قطع شود. در صورت وجود حساسیت نسبت به هر دارویی باید پزشک خود را از این امر مطلع کنید. این روش درمانی تحت داروی آرامبخش انجام می‌شود، به این جهت معده شما باید ۶ ساعت قبل از عمل خالی باشد. پزشک دستورالعمل‌های خاصی را به شما ارائه میدهد که قبل از عمل باید از آنها پیروی کنید.

مراقبت بعد از نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

  1. برخی افراد در پاهای خود دچار بی‌حسی می‌شوند بنابراین در ۲۴ ساعت بعد از درمان باید از رانندگی پرهیز کنند.
  2. در دوران نقاهت شما می‌توانید حرکت کنید؛ اما بهتر است از فعالیت های سنگین و پرفشار از جمله ورزش یا ایستادن‌های طولانی مدت خودداری کنید.
  3. ممکن است دچار تورم خفیف، کبودی یا درد در محل تزریق شوید. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌توانند به کاهش علائم شما کمک کنند؛ اما این داروها باید طبق دستور پزشک مصرف شوند. شما همچنین می‌توانید از یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. کمپرس یخ را حدود بیست دقیقه روی ناحیه تزریق قرار دهید.

عوارض نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

خطرات بلوک عصبی ژنیکولار می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

هزینه نورولویز اعصاب ژنیکولار زانو

هزینه های تزریق بلوک عصبی به نوع و مقدار بلوک عصبی، تصویربرداری، دستمزد پزشک و موقعیت کلینیک بستگی دارد.

با کلیک بر روی لینک می توانید فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر را مشاهده نمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یاسین [ 1402-05-24 ]
من چند وقته دنبال یه متخصص خوب واسه درمان ارتروز زانوهسم هر کسی که پرسیدم آقای دکتر نقره کار رو بهم توی تهران بعرفی کردن..

افرا [ 1402-05-24 ]
سلام خدمت آقای دکتر آیا قرص یا کپسول برای ارتروز زانو هست که کصرف کنیم و اینکه مواد غذایی واسه آرتروز چی خوبه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسکدرمان دردهای باقیمانده از عمل جراحی باز دیسک

عمل بسته ی رفع چسبندگی که با نام عمل کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس نیز شناخته میشود، به بیمارانی که از تزریق اپی دورال جواب نگرفته اند کمک میکند و باعث تسکین درد آنها میشود. ... ادامه مطلب

چه عواملی باعث ایجاد شانه یخ زده می شوند؟چه عواملی باعث ایجاد شانه یخ زده می شوند؟

مشخصه بیماری شانه یخ زده ، شروع درد خود به خودی و معمولا بدون علت در شانه است ، که به مرور و به صورت پیشرونده محدودیت حرکتی در مفصل را به دنبال دارد . ... ادامه مطلب

کاربرد لیزر پرتوان در کاهش درد و التهاب بیمار های عصبیکاربرد لیزر پرتوان در کاهش درد و التهاب بیمار های عصبی

لیزر درمانی روند بهبود بافت را افزایش می‌ دهد. بیمارانی که تحت درمان با لیزر پرتوان قرار می‌‌ گیرند نتایج مثبت و مطلوبی را به دست خواهند آورد . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465