تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات کلینیک درد / نورالژی تری ژمینال چیست و علت ابتلا به آن؟

نورالژی تری ژمینال چیست و علت ابتلا به آن؟

عصب تری ژمینال (عصب سه قلو) یکی از اعصاب دوازده گانه داخل مغز است که می‌توان آن را بزرگترین عصب مغزی نامید. این عصب بخش‌های حسی و حرکتی را دربرگرفته و مهم‌ترین عامل جهت عصب رسانی به صورت و اعضای آن ‌است. منشأ حرکت این عصب از جمجمه ‌است. نورالژی عصب سه قلو یا همان نورالژی تری ژمینال، یکی از شایع‌ترین دردهایی است که در افراد اتفاق افتاده و در ناحیه سر و صورت به شدت تأثیرگذار خواهد بود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری در بین افراد تقریباً شایع بوده و علائم مختلفی نیز از خود نشان می‌دهد و درد آن یکی از طاقت فرسا‌ترین دردها شناخته شده است. درد نورالژی عصب تری ژمینال به صورت ناگهانی شروع شده و هربار از نظر کیفیت، شدت و محل درگیری مشابه دفعه‌های قبل است. درد اغلب یک نیمه صورت و بیشتر قسمت‌های تحتانی صورت و فک را درگیر می‌کند؛ اما ممکن است گاهی روی نواحی اطراف بینی و بالای چشم هم اثر بگذارد. درد عصب تری ژمینال در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد هرچند بیشتردر افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و شیوع آن در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

با پیشرفت علم از گذشته تا کنون، راه‌های درمانی بدون جراحی برای این بیماری در کلینیک درد ارائه شده است که بسیاری از آنها نتایج خوبی از جمله رفع کامل بیماری را به دنبال داشته‌اند. در ادامه راه‌های درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

علت ابتلا به نورالژی تری ژمینال

نورالژی تری ژمینال معمولاً به صورت خود به خود رخ می‌دهد؛ اما گاهی اوقات با ضربه به صورت یا مسائل دندانپزشکی ایجاد می‌گردد. این عارضه می‌تواند بر اثر مسئله‌ای که به عنوان فشرده سازی عروقی شناخته می‌شود، ایجاد گردد. با فشار دادن رگ خونی به عصب سه قلو، این حالت رخ می‌دهد. با گذشت زمان، ساییده شدن سرخرگ به عصب باعث از بین رفتن عایق (که میلین نام دارد) می‌شود و عصب، بدون پوشش و بسیار حساس خواهد شد. علائم ناشی از آن می‌تواند مشابه علائم ناشی از مشکلات دندانی باشد و گاهی اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند علائم نورالژی تری ژمینال را از مشکلات دندانی تمیز دهند؛ به همین سبب در تلاش هستند تا برای کنترل درد، چندین روش دندانپزشکی را بررسی کنند.
از علل دیگری که باعث ایجاد علائم نورالژی تری ژمینال می‌گردد، بیماری ام اس یا تومور مغزی (در حالت‌های نادر) است. در همین حال، محققان در حال بررسی هستند که آیا نورالژی پس از هرپس (ناشی از زونا) می‌تواند با این بیماری مرتبط باشد یا خیر؛ چراکه بسیاری از بیماران حتی پس از درمان زونا ، اعلام کرده اند که هنوز از دردهای عصبی رنج می‌برند.

نورالژی تری ژمینال

علائم نورالژی تری ژمینال

تشخیص نورالژی تری ژمینال

آزمایشات رفلکس و البته لمس قسمت‌هایی از صورت، یکی از راه‌هایی است که پزشک متخصص می‌تواند به وجود این بیماری پی ببرد. این که کدام یکی از شاخه‌های عصب سه قلو تحت تأثیر قرار گرفته است، با همان لمس پزشک قابلیت تشخیص دارد. اگر بیماری و درد حاصل از آن کمی پیچیده‌تر باشد، پزشک عکس برداری MRI را تجویز خواهد کرد. به خصوص در زمان‌هایی که انواع تومورها ممکن است موجب این بیماری شده باشند، تصویر برداری توسط دستگاه‌های MRI از مغز فرد صورت‌ می‌گیرد تا تمامی اعصاب به خصوص عصب سه قلو در آن قابل مشاهده باشند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان بدون جراحی نورالژی تری ژمینال در کلینیک درد

درمان دارویی

داروهای احتمالی که بر اساس شرایط بیمار تجویز می‌شود به شرح زیر است:

  1. داروهای ضد تشنج
  2. داروهای ضد افسردگی
  3. شل کننده‌های عضلانی
  4. سایر داروهای تزریقی مانند تزریق بوتاکس

سایر درمان‌ها

در صورتی که بیمار با هیچ یک از روش‌های ذکر شده بهبود پیدا نکند، از روش‌های مؤثرتری استفاده می‌کنند که این موارد به شرح زیر است:

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید همراه با دارو درمانی انجام دهید تا تأثیر بیشتری را از درمان شاهد باشید:

تسکین درد عصب سه قلو به روش خانگی

برخی از نکات خانگی نیز می‌تواند در تسکین درد این عارضه مؤثر باشد. معمولاً افراد با گرما دادن به محل آسیب دیده متوجه تسکین درد می‌شوند. برای گرما دادن به نقطه آسیب دیده می‌توانید یک بطری آب گرم یا کمپرس داغ را روی نقطه دردناک بگذارید. علاوه بر این می‌توانید دوش آب گرم نیز بگیرید.

درمان رادیوفرکوئنسی

یکی از بهترین روش‌های درمان و کنترل درد این بیماری، استفاده از روش‌های کم‌تهاجمی است. متخصص درد می‌تواند با کمک دستگاه‌های تصویربرداری، نقاط درد را در بیمار شناسایی و درمان کند. RF صورت اغلب به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار می‌تواند همان روز به خانه برگردد.

برای مشاهده فیلم جراحی دیسک کمر با لیزر کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟درد مزمن لگن چیست و چگونه درمان میشود؟

ساده‌ ترین علامت درد مزمن لگنی، خود درد است. اینکه این درد به چه مدت ایجاد می‌ شود و شدت آن چقدر است از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌ کند ... ادامه مطلب

چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟چه کسانی برای پی آر پی زانو مناسب هستند؟

پی آر پی زانو روشی است که امروزه برای بهتر شدن تأثیرات آسیب وارد شده به زانو استفاده می شود. ... ادامه مطلب

دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات چه تفاوتی با هم دارند؟

دیسک درپی خارج شدن هسته مرکزی از لبه خارجی دیسک است که درون کانال نخاعی قرار می گیرد ، در ادامه به تفاوتهای دیسک و آرتروز مهره های ستون فقرات می پرداز ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465