تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانودرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد / اسکولیوز و دیسک کمر چه ارتباطی با هم دارند؟

اسکولیوز و دیسک کمر چه ارتباطی با هم دارند؟

انحراف ستون فقرات یکی از مشکلات ستون فقرات است که ممکن است باعث بدشکلی ظاهر شما شود. و یکی از بیماری هایی می باشد که می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد همچنین ممکن است باعث درد زیاد شود. در حالت عادی ستون فقرات دارای انحرافی جزئی و طبیعی در انتها و پایین کمر است که به سمت داخل بوده کمک می‌کند تا راحت ‌تر به نشست و برخاست، حرکت کردن و انجام فعالیت‌های روزانه بپردازیم. هنگامی که این انحراف به سمت چپ یا راست باشد موجب خارج شدن بدن از حالت طبیعی می شود. که باید به موقع برای درمان آن اقدام کنید زیرا ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیر شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسکولیوز بزرگسالی چیست؟

اسکولیز یک ناهنجاری در ستون فقرات است به این صورت که فرد مبتلا به اسکولیوز دارای یک انحنای جانبی C یا S شکل در ستون فقرات خود خواهد بود. این انحنا می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات باشد اما به طور کلی بیشتر قسمت های فوقانی کمر را درگیر می کند. برخی از افراد مبتلا به کجی ستون فقرات ممکن است که شانه یا باسن ناصافی داشته باشند.

علائم اسکولیز

انواع اسکولیز

  1. ایدیوپاتیک که علت یا منشأ آن ناشناخته است.
  2. مادرزادی که در آن استخوان‌ها از بدو تولد نامتقارن هستند.
  3. عصبی عضلانی که در آن اسکولیوز نشانه‌ای از یک بیماری سیستمیک مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا فلج می‌باشد.

آیا اسکولیوز باعث ایجاد فتق دیسک کمر می‌شود؟

احتمال بروز دیسک برآمده یا دیسک فتق نزدیک به انحنای غیرطبیعی کمر در افراد دچار انحنای غیرطبیعی یک طرفه، بیشتر است. انحنای غیرطبیعی ناشی از اسکولیوز در ستون فقرات، فشار مفرط را به شکلی روی دیسک‌ های بین‌مهره‌ای قرارمی دهد که برای ستون فقرات انسان غیر عادی می باشد، که ممکن است باعث فتق دیسک شود. مشکلات مربوط به دیسک فتق کمر می‌تواند بسته به ناحیه‌ای که تحت تاثیر اسکولیوز قرار دارد، در هر جایی از ستون فقرات ایجاد شود.

به هیچ وجه نمی‌توان در رابطه با نقش اسکولیوز در ایجاد دیسک‌های فتق مجاور و انحنای غیرطبیعی در اثر اسکولیوز اطمینان حاصل کرد. اما با توجه به این موضوع که اسکولیوز اغلب بخش میانی کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ایجاد دیسک فتق در این ناحیه عموماً نادر است، به ‌نظر می‌رسد میان بروز ناهنجاری‌های دیسک کمر و انحناهای ناشی از اسکولیوز ارتباط وجود داشته باشد.

اسکولیوز و دیسک کمر

درمان‌های غیرجراحی متخصصان درد برای درمان دیسک کمر ناشی از اسکولیوز

روشهای تزریقی

با تزریق داروهای بی حس کننده موضعی در لایه بیرونی محافظ ستون فقرات می توان به طور موقت درد را تسکین داد و موجب بهبود توانایی حرکت شد. تزریف دارو معمولا قبل از شروع فیزیوتراپی توصیه می شود. روش های مختلفی برای انجام این تزریق ها وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:
در روش بی حس کردن عصب نخاعی کمری هدف، بی حس شدن ریشه عصب می باشد که با تزریق مستقیم دارو در نقطه ای که ریشه عصب از کانال نخاعی خارج می شود این اتفاق می افتد.
در این روش یعنی بی حس کردن اپیدورال کمری ، دارو به فضای اپیدورال تزریق می شود. طناب نخاعی و مایع نخاعی موجود در کانال توسط اپیدورال احاطه شده است و ریشه های اعصاب نیز در این ناحیه وجود دارند.در این روش برای اطمینان از تزریق دقیق با استفاده از توموگرافی کامپیوتری یا اشعه ایکس کنترل می شود.

جراحی لیزری دیسک

جراحی کم تهاجمی که از راه برش های کوچک که با طول کمتر از 2.5 سانتی متر انجام می شود جراحی لیزری دیسک می باشد. جراح از راه این برش ها به ستون فقرات دسترسی پیدا می کند و با رساندن انرژی لیزر به هسته دیسک، محتوای دیسک (آب دیسک) تبخیر می شود و باعث از کاهش فشار داخلی دیسک می شود. با کاهش این فشار بخش برجسته دیسک نیز به سمت مرکز عقب می رود و در نتیجه فشار روی ریشه های عصب کاهش می یابد. این روش دوره نقاهت بسیار کوتاه تری دارد و درد کمی هم به نسبت جراحی های باز تجربه خواهید کرد.

ورزش

یک عنصر کلیدی در درمان شما تقویت عضلات کمر می باشد که پزشک با آموزش ورزش های متناسب با مشکل سما به تقویت عضو افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کنداین تمرینات باید بخشی از زندگی روزمره تان تبدیل شود. ورزش هایی مانند یوگا و کشش و حرکاتی مانند حالت زانو به سینه، ژست سگ پرنده و حالت گرفتن شصت پا با دست و ... مناسب می باشد . اما به طور کلی بهتر است قبل از انجام هر حرکتی با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم حرکاتی را برای انجام به شما آموزش دهد.

جراحی اسکولیوز برای چه افرادی مناسب است؟

  1. افرادی که درمان های دیگر تاثیری بر روند بهبودی شان نداشته است.
  2. در صورت بدتر شدن علائم مربوط به کمر، لگن و/یا پاها در فرد

به طور کلی اقدام به جراحی در مرحله آخر درمان قرار دارد و در صورتی تجویز می شود که درمان هایی دارویی و کلا غیر جراحی پاسخگوی حل مشکل بیماران نباشد. در ابتدا روش های فیزیوتراپی کمر، ورزش‌های خانگی، استفاده از دارو و گاهی تزریقات نخاعی تجویز می گردد و در صورت عدم کارا بودن این روش ها و بدتر شدن علائم فرد جراحی انجام می شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

پیشگیری از اسکولیز

سعی کنید هنگام نشستن وضعیت صحیح بدن را حفظ کنید. این به معنای نگه داشتن پشت صاف، پاها به طور مساوی روی زمین و زاویه مناسب در مفاصل باشد. همچنین، نوک پاها باید به سمت جلو و زانوها به سمت پایین باشد.

اگر برای مدت طولانی نیاز به نشستن دارید (مثلاً در محیط کار یا مطالعه)، از صندلی‌ها و میزهای مناسب استفاده کنید. صندلی با پشتی کمک می‌کند که پشت در وضعیت صحیح باقی بماند.

وزن اضافی باعث فشار بیشتر بر روی ستون فقرات می شود. حفظ وزن مناسب با رعایت تغذیه به میزان کافی و مناسب و انجام ورزش‌های منظم می‌تواند کمک کند.

برای مرت طولانی در یک وضعیت نمانید و زمانی که برای مدت طولانی در یک مکان می نشینید، هر چند دقیقه یک بار بلند شوید، پیاده روی کوتاهی انجام دهید و وضعیت بدن را کمی تغییر دهید. این کار به کاهش فشار روی ستون فقرات کمک می‌کند.

بسیار مهم می باشد که هنگام خواب وضعیت مناسبی را انتخاب کنید. استفاده از تشک‌های سفت تر و حفظ وضعیت جسمی مناسب در خواب می‌تواند به حفظ وضعیت صحیح ستون فقرات کمک کند.

عوارض جراحی اسکولیز

  1. اراپلژی از دست دادن حرکت و احساس در قسمت تحتانی بدن و پاها
  2. از دست دادن خون بیش از حد
  3. لخته شدن خون
  4. پیوند رخ نمی‌دهد
  5. نشت مایع مغزی نخاعی
  6. خرابی سخت افزار

برای آگاهی از عوارض داروی ملوکسیکام ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جراحی آندوسکوپی ستون فقرات کمری و گردنیجراحی آندوسکوپی ستون فقرات کمری و گردنی

جراحی آندوسکوپی دیسک، یک نوع متداول جراحی ستون فقرات، و یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای درمان فتق دیسک که باعث درد در ناحیه کمر و پاها،سینه، گردن و بازوها می‌شود؛ کاربرد دارد ... ادامه مطلب

همه چیز درباره شانه یخ زده یا منجمدهمه چیز درباره شانه یخ زده یا منجمد

شانه یخ زده وضعیتی است که مفصل شانه را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم این عارضه معمولاً شامل درد و سفتی است که به تدریج ایجاد می شود . ... ادامه مطلب

مضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانومضرات بالا و پایین رفتن از پله ها برای زانو

اگر آرتروز زانو دارید، استفاده مکرر از پله‌ ها به‌مرور مشکل ساز خواهد بود؛ زیرا از پله‌ یا مسیر پرشیب فشار زیادی بر مفاصل وارد می کند ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465