تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز زانودکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / آیا جراحی تنها راه درمان آرتروز (استئوآرتریت) زانو است؟

آیا جراحی تنها راه درمان آرتروز (استئوآرتریت) زانو است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر، چرا که روش های دیگر درمان نیز وجود دارند که می توانند جایگزین مناسبی برای رفع و بهبود این عارضه باشند.

استئوآرتریت وضعیتی است که در آن غضروف از بین می رود و باعث افزایش نزدیکی استخوان‌ های مفاصل به یکدیگر شده و در نتیجه ساییده می‌شوند. این عارضه منجر به درد، تورم، سفتی، کاهش توانایی در حرکت و تشکیل خارهای استخوانی می شود.

آرتروز زانو (OA) می تواند بر فعالیت هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، حتی نشستن یا دراز کشیدن تاثیر بگذارد. جراحی می تواند به تسکین درد کمک کند، اما پزشکان همیشه گزینه های دیگر درمان را توصیه می کنند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می‌ کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می‌گرداند. شما می‌ توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود زانوی خود بپردازید.

دارو های خوراکی

داروهایی که به صورت خوراکی مصرف می کنید مانند استامینوفن (تیلنول) و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve) و همچنین NSAID ها ک با التهاب مبارزه می کنند، گزینه های خوبی برای بهبود آرتروز و کاهش درد هستند.

درمان آرتروز

کرم

طیف گسترده ای از کرم های آرتروز بدون نسخه برای خرید در داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی موجود است. آن ها معمولاً حاوی مواد فعال یکسان یا ترکیبی از مواد هستند ، اما ممکن است از نظر قدرت ، فرمولاسیون یا نحوه استفاده متفاوت باشند.

داروهای تزریقی به مفصل

تزریق کورتیکواستروئید که به آن تزریق کورتیزون نیز می‌گویند، با التهاب مبارزه می‌کند و می‌تواند درد را تسکین دهد که ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد. تزریق هیالورونیک اسید مایع طبیعی مفصل را تقویت می کند که زانوها را به آرامی حرکت می دهد. ممکن است تا چند ماه طول بکشد تا اثر کامل خود را داشته باشند، اما می توانند تا 6 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشند.

ورزش و فیزیوتراپی

ورزش باعث تقویت ماهیچه هایی می شود که از زانو حمایت می کنند. بستگی به توانایی شما دارد که چه تمرین ورزشی را انتخاب می کنید تا باعث آسیب رسانی نشود. می توانید قدم زدن، شنای معمولی و دوچرخه سواری را برای بهبود آرتروز زانو انجام دهید.

فیزیوتراپی نیز روشی برای درمان آرتروز زانو است که می تواند موثر باشد. یک فیزیوتراپیست می تواند برنامه ای را برای شما طراحی کند و تشخیص دهد که آیا به بریس، آتل یا عصای حمایتی نیاز دارید یا خیر.

کاهش وزن

اگر نیاز به کاهش وزن دارید، ورزش می تواند موثر باشد و باعث کاهش فشار از روی زانوهایتان شود. هر پوندی که اضافه می کنید، 3 پوند فشار اضافی به زانو های شما وارد می کند. چنانچه در نهایت به جراحی نیاز داشته باشید، اگر ابتدا وزن اضافی خود را کاهش دهید، شانس موفقیت شما بسیار بیشتر است.

مکمل های غذایی

برخی از افراد گلوکزامین و کندرویتین را برای آرتروز زانو مصرف می کنند. مطالعات در مورد چگونگی عملکرد آن ها نتایج متفاوتی داشته است. مکمل دیگری به نام SAMe مانند مسکن ‌های بدون نسخه عمل می‌کند و ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا نتیجه دهد. قبل از شروع مصرف هر مکملی، حتی اگر طبیعی باشد بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند عوارض جانبی را بررسی کند.

این گزینه ‌های درمانی ممکن است تسکین کافی را برای انجام حرکت های شما فراهم نکنند و به مرور زمان اثر بخشی آن ها از بین برود یا نتوانید آن ها را تحمل کنید. در چنین شرایطی ممکن است پزشک پیشنهاد جراحی بدهد. دو نوع جراحی که اغلب برای OA زانو توصیه می شود، جراحی آرتروسکوپی و جراحی تعویض زانو هستند.

جراحی آرتروسکوپی

در این نوع جراحی، جراح از طریق ایجاد سوراخ کوچکی در پوست، لوله نازکی را به همراه یک دوربین کوچک در انتهای آن وارد زانو می کند. سپس جراح می تواند پوشش صاف آسیب دیده را که از استخوان های مفصل محافظت می کند (غضروف) بردارد. زانوی شما را می توان تمیز یا شست و شو داد تا تکه های استخوان یا غضروف شل که ممکن است باعث درد شوند از بین برود.

بیشتر افراد می توانند چند روز بعد به فعالیت های معمول خود بازگردند. این جراحی ممکن است باعث تسکین کوتاه مدت درد شود و احتمالاً جراحی پیچیده تر را به تاخیر بیندازد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

جراحی تعویض مفصل زانو

این جراحی شامل برداشتن تمام یا قسمتی از مفصل زانو و جایگزینی قسمت های آسیب دیده با مفصل مصنوعی است که از فلز و پلاستیک ساخته شده.

چنانچه تمام گزینه ‌های دیگر درمان آرتروز را امتحان کرده ‌اید و همچنان درد زانو دارید، پزشک ممکن است جایگزینی زانو را پیشنهاد دهد. این می تواند به کاهش درد و بهبود توانایی شما در حرکت کمک کند اما ممکن است ماه ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابید، همچنین تسکین می تواند سال ها یا حتی یک عمر طول بکشد.

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد به طور حاد و مزمن در زندگی خود تجربه می‌نمایند، احساس درد است. درد جدای از عامل ایجاد آن، می‌تواند کار و زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد و در مواردی، به شدت ناتوان کننده باشد. اگر در جایی از بدن خود دردی احساس می‌کنید، با مراجعه به کلینیک درد ، دکتر علی نقره کار دارای برد تخصصی آنستزیولوژی و درد، می‌ توانید به بهبود این شرایط و درمان درد خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نوید [ 1402-05-31 ]
مادر من چند ساله مبتلا به آرتروز زانو هست هم ورزش انجام دادند هم فیزیوتراپی..ولی دوباره دردشون برمیگرده چه راه دیگه ایی هست آقای دکتر که این آرتروز درمان بسه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازوورزش های مفید برای التهاب تاندون دو سر بازو

درمان التهاب تاندون عضله دو سر بازو با ورزش دادن و کار کردن روی تاندون دو سر بازو در یک برنامه کلی مربوط به درمان درد مفصل شانه است، انجام می شود. ... ادامه مطلب

درمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمیدرمان درد مهره های پشتی با روشهای اینترونشنال یا کمتر تهاجمی

مهره های سینه ای تعدادی مهره در ستون فقرات مهره داران هستند که بخش میانی آن در میان مهره های گردنی و کمری را تشکیل می دهند که به آنها مهره های پشتی هم ... ادامه مطلب

درمان کمر درد با تزریقات ستون فقراتدرمان کمر درد با تزریقات ستون فقرات

وقتی کمردرد از بین نرود، پزشکان و متخصصان درد تمام درمان هایی را که می تواند به شما کمک کند، از ورزش و فیزیوتراپی گرفته تا دارو را در نظر می گیرد ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465