تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد گردن / علائم و درمان تنگی کانال نخاعی گردن

علائم و درمان تنگی کانال نخاعی گردن

ابتدای طناب نخاعی در مغز قرار دارد و از میان کانال نخاعی عبور می‌ کند و تا قسمت تحتانی ستون مهره‌ای کمر امتداد می‌ یابد. تعدادی عصب از بین هر مهره گردن و ستون تحتانی فقرات به خارج از طناب نخاعی هدایت می‌شوند و به ترتیب عملکرد دست و پاها را برعهده دارند. تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis) عارضه‌ ای است که به موجب آن کانال نخاعی تنگ‌ تر از حد نرمال خود می‌شود. باریک شدن کانال نخاعی ممکن است مقدار فضای موجود برای طناب نخاعی و حرکت عصب‌ ها را محدود سازد.

آنچه در این مطلب میخوانید

هرچه تنگی کانال نخاع حادتر شود، به همان اندازه طناب نخاعی و عصب‌ های موجود در آن نیز تحت فشار و تنش قرار خواهند گرفت. این عارضه ممکن است در هر قسمتی از کانال نخاع ایجاد گردد؛ اما بیشتر در ستون فقرات گردنی و پایین کمری شایع است. با پیشرفت بیشتر بیماری به مرور علائم و عوارضی هم به دنبال آن در فرد بیمار مشاهده می‌شود مانند اختلال حس، اختلال در عملکرد روده‌ها و حتی فلج عضلانی، بنابراین مراجعه به موقع به پزشک و پیگیری درمان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. بیشتر افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی به عمل جراحی احتیاجی ندارند. برای بسیاری از بیماران درمان‌ های غیر جراحی و گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارد که به طور مؤثری باعث کاهش درد و علائم و مدیریت آنها می‌ شوند.

علل تنگی نخاع گردن

علل تنگی نخاع گردن

ستون فقرات از قرار گرفتن مهره‌های استخوانی روی هم تشکیل شده که از وسط این مهره‌ها نخاع عبور می‌کند. برخی از عارضه‌ها باعث کاهش سوراخ وسط مهره‌های ستون فقرات می‌شوند و در نهایت نخاع تحت فشار قرار می‌گیرد. علت بروز علایم تنگی نخاع گردن یکی از موارد زیر است:

تنگی کانال نخاعی مادر زادی

در برخی نوزادان کانال نخاعی دارای قطر کمتری است، این افراد در معرض تنگی کانال نخاعی گردن هستند.

وارد شدن ضربه به مهره‌های ناحیه گردن

در اثر وارد شدن ضربه ناگهانی به مهر‌ه‌های ناحیه گردن در تصادفات، سقوط از ارتفاع و اتفاقات این چنینی، ممکن است مهره‌های ناحیه گردنی آسیب ببیند یا دچار التهاب شوند که در نهایت منجر به بروز نشانه های تنگی کانال نخاعی گردنی خواهد شد.

استئوآرتریت و رشد بیش از حد استخوان‌ها

یکی از عوارض شایع بیماری تنگی کانال نخاع، رشد بیش از حد استخوان‌های ستون فقرات است. این عارضه باعث ایجاد خارهای استخوانی می‌شود و در نهایت فضای کانال نخاعی را کاهش می‌دهد. استئوآرتریت نیز عارضه‌ای است که با التهاب و تخریب مفاصل همراه است، می‌تواند منجر به تنگی کانال نخاعی شود.

فتق دیسک گردن

دیسک‌های بین مهره‌ای به عنوان مانعی از سایش مهره‌ها در ناحیه گردن عمل می‌کنند که در صورت بروز فتق دیسک فشار روی نخاع افزایش می‌یابد و باعث بروز علائم تنگی کانال نخاعی گردن خواهد شد.

سفت و ضخیم شدن رباط‌ها

رباط‌ها معمولا با افزایش سن ضخیم می‌شوند و با سفت شدن رباط‌ها احتمال بروز علائم تنگی کانال نخاعی گردن نیز افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانید : چه زمانی باید از کمپرس سرد یا گرم برای تسکین درد استفاده شود؟

علائم تنگی نخاع گردن

زمانی که فضای خالی بین ستون مهره در حال از بین رفتن و تنگی کانال در حال شکل‌گیری است، علائم با یکدیگر متفاوت خواهد بود. علائم بسته به محل تنگی کانال و عصبی که تحت‌ فشار قرارگرفته نیز باعث ایجاد علائم متفاوت می‌شود. علائم رایج در بین اغلب بیماران به شرح زیر است:

  1. احساس درد در ناحیه بازو یا دست
  2. احساس درد در ناحیه گردن
  3. احساس درد در ناحیه شانه
  4. عدم توانایی در هماهنگ کردن دست‌ها در زمان انجام کاری به‌خصوص
  5. ضعف در بازوها
  6. احساس سوزن شدن یا گزگز در دست و بازوها

تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن

پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم، پزشک معاینه فیزیکی و عصبی را انجام می‌دهد. برای اهداف تشخیصی، از بیمار خواسته می‌شود که گردن خود را خم کند یا بچرخاند (مانور اسپورلینگ) تا علائم خود را تکرار کند. پزشک قدرت عضلانی، رفلکس‌های بیمار را آزمایش می‌کند و راه رفتن او را برای ارزیابی تعادل و راه رفتن مشاهده می‌کند. انواع مختلفی از تست‌ها برای ارزیابی عملکرد، حس و تعادل وجود دارد.
اشعه ایکس ساده یک آزمایش تصویربرداری خط اول تشخیص است که می‌تواند تغییرات ساختاری مانند کاهش ارتفاع دیسک، خار استخوان و اسپوندیلوز را نشان دهد. سایر مطالعات تصویربرداری مانند؛ اسکن رزونانس مغناطیسی MRI برای ارزیابی نخاع، اعصاب و سایر بافت‌های نرم می‌تواند در تشخیص تنگی کانال گردن تأثیرگذار باشد. مطالعات تصویربرداری به پزشک کمک می‌کند تا تنگی نخاعی را تأیید کند و علت آن را مشخص کند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

درمان تنگی کانال نخاعی گردن بدون جراحی باز

گزینه‌ های درمانی ممکن است شامل مصرف داروهای ضد التهاب، شل ‌کننده عضلات و داروهای مسکن باشد. تزریق استروئید در فضای اپیدورال (توسط فوق تخصص درد) نیز میتواند بسیار مفید باشد که این روش نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد؛ اما باید زیر دستگاه تصویر برداری و در اتاق عمل استریل انجام شود تا محل پخش دارو در زیر دستگاه به طور کامل دیده شود. از روشهای بسیار مؤثر دیگر که توسط فوق تخصص درد انجام میشود، تزریق ترانسفورامینال یا تزریق ماده ضد التهاب در اطراف ریشه عصبی به طور اختصاصی بوده که در درصد بالایی از بیماران موجب بهبودی درد میشود. این روش نیز نیاز به بیهوشی و برش جراحی ندارد، همچنین ممکن است پزشک در مواردی فیزیوتراپی را توصیه نماید. در صورتی که این روشها مؤثر واقع نشود، برای برداشتن فشار از روی عصب‌ها باید جراحی انجام شود.

درد ناشی از ساییدگی مفصل به ویژه ساییدگی مفصل زانو ( آرتروز زانو )، یکی از رایج ترین دردهایی است که اغلب، افراد را در سنین بالا درگیر می‌ نماید و با محدودیت حرکتی که ایجاد می‌ کند؛ زندگی را برای مبتلایان سخت می‌ گرداند. شما می‌توانید برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی این بیماری، به متخصص درد مراجعه نمایید و به بهبود درد و محدودیت های حرکتی خود بپردازید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سماواتی [ 1402-05-29 ]
دکتر دستمریزاد ..چقدر مطالبتون عالیه.

علی دستمزد [ 1402-04-20 ]
با سلام وعرض ادب قصد عضویت در کانال واطلاع آگاهی ازآخرین تکنولوژی ی وفناوری ها همچنین راهنمای وارشاد دز زمینه درمان تنگی کانال نخاع از روشهای غیر از عمل جراحی رادارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟دلایل متداول درد ناحیه کمر چیست؟

دلایل شایع درد کمر عبارتند از کشیدگی ناحیه کمر، تحریک عصبی و رادیکولوپاتی، رشد غیر طبیعی استخوان ناحیه کمر و مشکلات مفاصل . هر یک از این موارد در ادامه توضیح داده میشود ... ادامه مطلب

علائم شایع دیابت نوع 2 چه هستند؟علائم شایع دیابت نوع 2 چه هستند؟

دیابت نوع دوم ممکن است نشانه ها و علائم خفیف یا شدید داشته باشد و البته این به شرطی است که دیابت از خود علائمی بروز دهد . ... ادامه مطلب

درمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پیدرمان آرتروز لگن با تزریق داخل مفصلی و پی آر پی

تزریق داخل مفصلی و پی آر پی یک روش درمانی جدید است که معمولاً از آن برای بیمارانی که به عارضه های التهابی مبتلا شده اند، استفاده می شود. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465