تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
درمان نوین آرتروز گردن و کمردرمان نوین آرتروز زانوجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

دردهای نورالژیک، نوروپاتیک و یا عصبی، دردهای مبهم با ماهیت سوزشی و یا تیزی هستند که در مسیر یک یا چند عصب ایجاد می شوند و ناشی از اختلال عملکرد فیزیولوژیک اعصاب هستند. دردهای عضلانی اختلالات دردناکی هستند که به همراه خستگی، اختلالات خواب و مشکلات حافظه و خلق هستند. از سوی دیگر مجموعه ای از اختلالات عضلانی وجود دارد که موجب دردهای پراکنده در سراسر بدن می شوند. محققان بر این باورند که این اختلالات با تأثیر بر روش پردازش سیگنال مغز حس درد را تقویت می‌کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ها به مشکلاتی از قبیل سردردهای تنشی یا میگرن ، اختلالات مفصلی، اضطراب و افسردگی نیز دچار هستند که همگی موجب افت عملکرد شدید در بیماران می گردد. برای درمان دردهای عصبی، خط اول درمان معمولاً مشتمل بر داروهایی است که علائم و نشانه ها را تسکین می دهند. نوع دارویی که پزشک برای شما تجویز می کند بستگی به نوع درد عصبی و شدت علائم و نشانه های آن دارد. اگر مصرف دارو نتواند کاهش درد عصبی را در پی داشته باشد پزشکان از روشهایی مانند اینترونشنال و بلوک عصبی استفاده می کنند.

علل درد نوروپاتی

شایع‌ ترین علل درد نوروپاتی را می‌توان به چهار گروه اصلی به شرح زیر تقسیم‌ بندی کرد:

تصادف و سانحه

آسیب دیدن بافت، عضله یا مفصل منجر به بروز درد نوروپاتیک می‌شود. به همین نحو آسیب دیدن و ناراحتی‌های کمر، پا و مفصل ران نیز آسیبی درازمدت را به عصب‌ها وارد می‌کند. ممکن است آسیب اولیه التیام یابد؛ اما آسیب سیستم عصبی برطرف نمی‌شود. در نتیجه بیمار تا سال‌ها بعد از سانحه از دردی مداوم رنج می‌برد. تصادف یا آسیب‌دیدگی درگیر کننده‌ی ستون فقرات نیز به درد نوروپاتیک دامن می‌زند. فتق دیسک و تحت فشار قرار گرفتن نخاع نیز به فیبرهای عصبی دور ستون فقرات آسیب می‌زند.

عفونت

عفونت یکی از علل شایع درد نوروپاتیک است. بیماران مبتلا به HIV یا ایدز از دردی رنج می‌برند که علت قابل توضیحی ندارد. عفونت سیفلیس نیز با درد سوزشی و تیر کشنده‌ی غیرقابل توضیح همراه است. زونا نیز موجب بروز درد نوروپاتیک مزمن می‌شود، ویروس آبله مرغان عامل بیماری زونا است.

جراحی

سندرم اندام خیالی نوع نادری از درد عصبی است که بعد از قطع دست یا پا شروع می‌شود. مغز بیمار، علی‌ رغم قطع شدن عضو همچنان فکر می‌ کند که سیگنال‌ های درد را از عضو قطع شده دریافت می‌ کند. آنچه عملاً اتفاق می‌افتد این است که عصب‌ های نزدیک عضو قطع شده سیگنال‌ های اشتباهی را به مغز می‌ فرستند. درد اندام خیالی به جز دست یا پا، در انگشتان دست و پا، گوش و دیگر عضوهای جراحی شده‌ی بدن نیز احساس می‌ شود.

ویژگی دردهای نورالژیک

بیماری

درد نوروپاتیک یکی از علائم یا عوارض بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی مانند ام اس، میلوم مولتیپل وسرطان است. البته تمام بیماران مبتلا به این عارضه‌ها دچار درد نوروپاتیک نمی‌شوند؛ اما برخی از درد عصبی نیز رنج می‌برند. دیابت عامل 30 درصد از موارد درد نوروپاتی است. دیابت مزمن بر شیوه‌ی عملکرد عصب‌ها اثر می‌گذارد. بیماران دیابتی دچار بی‌حسی و کاهش حسی می‌شوند که درد، سوزش و گزگز دست و پا و انگشتان را به دنبال دارد. درمان سرطان نیز یکی از علل درد نوروپاتیک است. شیمی درمانی و پرتودرمانی بر سیستم عصبی اثر می‌ گذارد و موجب تولید سیگنال‌های درد غیرمعمولی می‌شود.

علل دیگر

علل دیگر درد نوروپاتی عبارت است از:

ویژگی دردهای نورالژیک (عصبی) و نوروپاتیک

علائم تمام بیماران دچار درد عصبی یکسان نیست، در هر حال شایع‌ ترین علائم درد نوروپاتیک عبارت است از:

انواع دردهای نورالژیک و نوروپاتیک

نورالژیا:

نورالژی عصب سه قلو از شایعترین نورالژیا است که به شکل درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود. نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی، حلقی هم وجود دارد که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید در ناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی، حلقی در مواردی، فوق العاده زجر آور است. نوع دیگر درد عصب پس سری است که باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. همچنین نورالژی عصب بین دنده ای هم در لابه لای دنده ها حس می شود.

دیابت:

در بیماری دیابت بالا بودن قندخون علاوه بر درگیری عروق و ارگان ها موجب درگیر شدن رشته های عصبی حسی و حرکتی در اندام های فوقانی و تحتانی می گردد که اصطلاحاً نوروپاتی دیابتی نامیده می شود و موجب احساس دردهای سوزشی شده و درصورت درگیری اعضای حرکتی موجب اختلال حس لمس و تعادل می گردد. اصطلاحاً به این نوروپاتی، فرم دستکش و جوراب می گویند بدین معنی که درگیری های مذکور مانند پوشیدن دستکش و یا جوراب از مناطق دورتر انگشتان شروع شده و به سمت بالاتر حرکت می کنند.

زونا:

ویروس عامل زونا بادرگیری رشته های عصبی موجب دردهای سوزشی ونیز خنجری نوروپاتیک می شود که با تماس ناحیه مبتلا و یا اعمالی نظیر عطسه و سرفه درد آغاز می گردد. این درد ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا گاهی سال ها بعد از برطرف شدن تمامی علائم و نشانه های ویروس ادامه یابد.

CRPS:

بیش فعالی سیستم عصبی سمپاتیک موجب تورم اندام، ریزش مو و دردهای سوزشی شدیدی می گردد که موجب اختلال عملکرد اندام می شود. این مشکل معمولاً پس از آسیب های منطقه مزبور به وجود می آید و نیاز به بلاک ناحیه سمپاتیک مرتبط با پاتولوژی را دارد.

درد پس از جراحی:

آسیب رشته های عصبی جداری و احشایی منطقه مورد عمل جراحی می تواند موجب دردهای سوزشی و خنجری توان فرسایی در این مناطق شود که نیاز به مداخله درمانی دارد.

سایر دردهای نوروپاتیک:

دردهای نوروپاتیک در مناطق مختلفی با علل ناشناخته نیز می توانند ایجاد شوند که درصورت عدم پاسخ درمانی معمول باید توسط فوق تخصص درد مدیریت و درمان وکنترل شوند.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

روشهای درمان دردهای نورالژیک

درمان اینترونشنال دردهای نورالژیک

در اعمال اینترونشنال پزشک در اتاق عمل با شرایط کاملاً استریل و با استفاده از بی حسی موضعی، با هدایت دستگاه های رادیولوژی (فلوروسکوپ، سی تی اسکن، سونوگرافی) و همراه با وسایل خاص (اعم از سوزن های خاص، اندوسکوپ، اپیدوروسکوپ و…) وارد منطقه مشکل دار مورد نظر شده و تکنیک لازم ( دیسککتومی ، فیکساسیون، تزریق و….) را انجام می دهد. بسته بودن این عمل‌ها موجب می گردد تا آناتومی طبیعی بدن دستکاری نشود و عوارضی که ناشی از برش پوست، عضلات و استخوان‌ها است ایجاد نگردد و بافت های بدن حداقل دستکاری و آسیب را ببینند و نیز عوارض جراحی (خونریزی و…) و بیهوشی (مشکلات راه هوایی و…) دیده نشود و بیمار دوره بستری بیمارستانی را نداشته باشد.

بلوک عصبی

اگر مصرف دارو نتواند کاهش درد عصبی را در پی داشته باشد پزشکان از بلوک عصب استفاده می‌کنند. در این حالت می‌توان مقداری از یک ماده بی‌حس کننده موضعی را به منظور بی حس کردن و رفع درد برای یک مدت محدود، در ناحیه مورد نظر تزریق کرد. یک رویکرد طولانی مدت می تواند مشتمل بر بلوک عصب درگیر، با مصرف داروهای نورولیتیک باشد. این داروها بافت عصبی را در منطقه درگیر تخریب کرده و به رفع درد کمک می‌ کنند.

پیشگیری از دردهای عصبی

با انجام برخی کارها مانند انجام موارد زیر می‌توانید از بروز دردهای عصبی جلوگیری کنید. این کارها عبارتند از :

در درد نوروپاتیک، درد معمولاً توسط یک رویداد یا آسیب ایجاد نمی شود. در عوض، بدن فقط سیگنال‌ های درد را بدون درخواست به مغز شما ارسال می‌ کند. در این وضعیت بی حسی نیز شایع است. درد نوروپاتیک به مرور زمان بدتر می شود.

بعد از مطالعه مقاله فوق شما را به خواندن مقاله ای با عنوان روشهای درمان تنگی کانال نخاعی دعوت می کنیم .


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیما [ 1402-05-28 ]
من فقط در گرمای شدیدوسرمای شدیدبدن دردمیگیرم اونم خیلی شدید نمیدونم دلیلیش چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟درد در ناحیه گودی کمر چه علل و درمانی دارد؟

وضعیت قرار گرفتن بدن در هنگام نشستن و ایستادن، بیماری های دژنراتیو مانند آرتروز و دیسک کمر نیز می توانند باعث از بین رفتن ساختار نخاعی و گودی کمر شوند ... ادامه مطلب

امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟امواج رادیویی برای درمان چه دردهایی مناسب است؟

یکی از روش های مفید برای دردهای شدید استفاده از امواج رادیویی برای تخریب عصب درد است. این روش درمانی به‌ صورت غیر جراحی و کم تهاجمی است. ... ادامه مطلب

برخی از درمان های غیر جراحی سیاتیکبرخی از درمان های غیر جراحی سیاتیک

درد شدید عصب سیاتیک می تواند نفس شما را بند بیاورد. هنگامی که کمردرد از باسن به پایین ساق پا پخش می شود؛ به عنوان درد عصب سیاتیک شناخته می شود . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465