تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
جراحی بسته دیسک کمردکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب آموزشی / علت قفل شدن و صاف نشدن آرنج

علت قفل شدن و صاف نشدن آرنج

قفل شدن آرنج دست یکی از آسیب هایی است که اغلب افراد به آن دچار می شوند.آرنج قسمتی است که دو استخوان ساعد، یعنی استخوان زند زبرین در سمت انگشت شست و استخوان زند زیرین در سمت انگشت کوچک، به استخوان بازو متصل می شوند. مفصل آرنج دارای حرکت خم و باز شدن بین بازو و ساعد و حرکت چرخش به داخل و خارج بین استخوان اولنا و رادیوس در ساعد است.

آنچه در این مطلب میخوانید

به دنبال صدمه به مفصل همواره درجاتی از کاهش دامنه حرکتی در مفصل وجود خواهد داشت. این کاهش حرکت ممکن است ناشی از چند عامل باشد. به دنبال بیماری ها، شکستگي ها و دررفتگي هاي مفصل آرنج نیز ممکن است محدوديت در حرکات آن ایجاد گردد. اگر این محدودیت برطرف نشود، مفصل دچار کاهش حرکت خواهد شد و نهایتاً تخریب می شود. شناخت علت قفل شدن آرنج و داشتن تکنیک صحیح و مهارت لازم در درمان این عارضه توسط کلینیک درد اهمیت دارد.

علت قفل شدن آرنج

برخی مواقع این آسیب هیچ دلیل مشخصی ندارند و به طور ناگهانی بروز پیدا می کند و حتی ممکن است به خودی خود نیز درمان شود. با این حال همیشه توصیه ما این است که در زمان بروز علائم اولیه نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا وضعیت شما بررسی شود؛ زیرا ممکن است مربوط به آسیبی خاص باشد. دلایل دیگری که ممکن است سبب بروز این درد شود شامل:

بیشتر بدانید: درمان آرنج تنیس بازان

علت باز نشدن کامل آرنج

علت قفل شدن و صاف نشدن آرنج

علائم قفل شدن آرنج

  1. درد آرنج
  2. صاف نشدن آرنج دست
  3. سفتی
  4. مشکل حرکت مفصل
  5. بی‌ثباتی مفصل آرنج
  6. تشکیل اسپور استخوان و انقباض کپسولی
  7. تورم مفصل آرنج

البته این علائم در مواردی احساس می شود که شدت عارضه در شما شدید باشد، در مواردی که به تازگی به آن دچار شده باشید تنها در زمان های حرکت دست متوجه آن می شوید.

انواع قفل شدن آرنج

سفتی مفصل آرنج به سه تقسیم می شود:

  1. بیرونی: ضخیم شدن بافت های نرم (کپسول ، رباط و عضله) اطراف مفصل آرنج ، چسبندگی و جلوگیری از حرکت.
  2. ذاتی: یک مشکل داخل مفصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، حداقل یکی از یافته ها مانند جوش خوردگی شکستگی در موقعیت غلط ، چسبندگی داخل مفصلی ، عدم تراز در مفصل ، از بین رفتن غضروف مفصل وجود دارد.
  3. پیچیده: وضعیت تسلط ثانویه عوامل خارجی در محدودیتی که در ابتدا با عوامل ذاتی آغاز می شود. به عبارت دیگر ، درد ناشی از مشکلات داخل مفصلی سعی می شود با بی حرکت ماندن مفصل ، درمان شود و در نتیجه ، چسبندگی در بافت های نرم اطراف مفصل ایجاد می شود. به طور خلاصه ، هر دو عامل ذاتی و خارجی از یکدیگر ترکیب می شوند.

تشخیص قفل شدن و صاف نشدن آرنج

سابقه پزشکی

پزشک قبل از معاینه آرنج، در مورد زمان شروع درد آرنج، نوع و دفعات ورزش یا فعالیت های شغلی که انجام می دهید و اینکه آیا اخیراً زمین خورده اید یا ضربه دیده اید، سؤال می کند. همچنین او از شما می پرسد که آیا علاوه بر درد، علائم دیگری مانند بی حسی یا گزگز (که نشان دهنده درگیری عصب است)، تورم (که نشان دهنده التهاب است) یا تب (که نشان دهنده عفونت احتمالی است) نیز دارید یا خیر.

معاینه

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ابتدا آرنج، بازو و ساعد را از نظر کبودی، تورم، قرمزی و یا تغییر شکل بررسی می کند. او همچنین استخوان ها، عضلات و تاندون های ساعد و آرنج را فشار داده و آنها را حرکت می دهد تا حساسیت و دامنه حرکت را ارزیابی کند. پزشک علاوه بر معاینه کامل اسکلتی-عضلانی، اعصاب دست را به صورت مختصر برای بررسی اختلالات حسی و ضعف عضلانی معاینه می کند.

تصویربرداری

برای تأیید یا پشتیبانی از تشخیص قفل شدن آرنج ممکن است نیاز به تصویربرداری های گوناگونی باشد. مثلاً برای تشخیص شکستگی یا دررفتگی آرنج باید رادیوگرافی انجام داده شود، در حالی که ممکن است برای بررسی بهتر تاندون عضله دوسر خصوصاً اگر در مورد پارگی تاندون تردیدی وجود داشته باشد، ام آر آی توصیه شود.

درمان محدودیت حرکتی آرنج در کلینیک درد

روش‌های درمان قفل شدن آرنج متنوع است و بستگی به شدت علت عارضه دارد، بنابراین قبل از شروع هر برنامه درمانی خاص، پزشک متخصص باید علت بیماری را تعیین کند.

بسیاری از عوارض آرنج درد (به استثنای شکستگی یا دررفتگی آرنج) با راهکارهای ساده و خودمراقبتی قابل کنترل است. خودمراقبتی درمانی است که خود شما در آن نقش فعالی را در سلامتی و بهبود مفصل آرنج خود ایفا می کنید.

اولین روش درمانی برای بسیاری از عارضه های رایج آرنج، استراحت دادن به مفصل است که باعث می شود التهاب حاد کاهش یابد. با این حال، هنگام استراحت باید احتیاط کنید؛ زیرا بی حرکتی طولانی مدت باعث خشکی مفصل می شود. در عوض، سعی کنید از فعالیت هایی مانند حرکات مکرر یا شدید بازو در مورد اپی کندیلیت، فشار طولانی مدت آرنج در مورد التهاب بورسیت اوله کرانون و بلند کردن اجسام سنگین در مورد التهاب عضله دو سر که باعث تحریک یا تشدید درد آرنج می شوند، خودداری کنید.

کیسه های یخ از جمله متداول ترین روش های درمانی برای درد آرنج، خصوصاً اپی کندیلیت و بورسیت اوله کرانون است. یخ به طور کلی برای مراحل دردناک اولیه استفاده می شود. یخ را (با قرار دادن در بین حوله) بر روی آرنج خود روزانه سه بار و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید. همچنین بهتر است پس از استفاده از ساعد خود و فعالیت آن، به مدت ۱۵ دقیقه روی آرنج خود یخ قرار دهید.

کشش عضلات و تاندون هایی که مفصل آرنج را احاطه کرده اند، می تواند سفتی را به حداقل برساند و انعطاف پذیری عضلات را بهبود بخشد.

برای اپی کندیلیت خارجی یا داخلی، پزشک ممکن است بریسی را توصیه کند که یک بند کشسان است و ۲ و نیم تا ۵ سانتی متر زیر آرنج پوشیده می شود. بریس، فشار را بر روی ساعد وارد می کند و این باعث کاهش فشار در تاندونی می شود که عضلات را به استخوان آرنج تان متصل می کند. اغلب، بریس را می توان فقط در حین فعالیت هایی که ساعد را تحت فشار قرار می دهد، پوشید. از آرنج بندها برای درمان بورسیت واله کرانون یا سندرم تونل کوبیال استفاده می شود؛ زیرا از ایجاد فشار بر روی مفصل آرنج جلوگیری می کند. آتل که آرنج را شب هنگام در وضعیت صاف و مستقیم نگه می دارد، نیز ممکن است برای سندرم تونل کوبیال توصیه شود.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی که معمولاً NSAID نامیده می شوند، از جمله داروهای رایج تجویز شده خصوصاً برای بیماران مبتلا به درد آرنج ناشی از مشکلاتی مانند آرتروز، بورسیت و التهاب مفصل است. تزریق کورتیزون که التهاب را نیز درمان می کند، ممکن است در شرایط خاص انجام شود. همچنین در مواردی مانند آرنج تنیس بازان تزریق PRP کمک کننده است.

فیزیوتراپی بخش مهمی از درمان بیشتر بیماری های ارتوپدی است و وقتی شروع می شود که درد حاد تسکین می یابد. فیزیوتراپیست ها از روش های مختلفی برای افزایش قدرت، بازیابی تحرک و کمک به بازگرداندن بیماران به سطح فعالیت های قبل از آسیب استفاده می کنند. فیزیوتراپی برای آرنج درد علاوه بر تقویت عضلات بازو، می تواند از بروز هرگونه آسیب یا التهاب در آینده جلوگیری کند.

تزریق کورتیزون به مفصل آرنج می تواند درد شما را به صورت موقت کاهش دهد. کورتیزون نوعی داروی ضد التهابی قوی است که به صورت مؤثری درد و تورم شما را از بین می برد. البته باید در نظر داشت که اثرات آن موقت است و معمولاً برای چند هفته پایدار می باشد. مورد دیگری که شما باید در نظر داشته باشید این است که هر تزریق خطر ابتلا به عفونت را به همراه دارد و در این میان این دارو نیز از این موضوع مستثنا نیست.

این ماده دارای خاصیت ضد التهاب و احیا کنندگی می باشد، از این رو تزریق مستقیم اوزون به داخل بافت و غضروف های آسیب دیده منجر به کاهش درد و التهاب موجود می شود. بنابراین می توان این گونه گفت که اوزون، درد آرنج را تسکین داده و با فعال ‌سازی سلول‌های بنیادی، بازسازی بافت ‌های آرنج را تحریک می ‌نماید.

روش پی آر پی شامل استفاده از نمونه خون بیمار می باشد، در این روش موارد مورد نیاز از خون بیمار جدا می شود و سپس با ترکیبی از سایر موارد به طور مستقیم در داخل بافت تزریق می شود. استفاده از این روش عملکرد مؤثرتری به نسبت تزریق استروئید دارد.

اگر قفل شدن آرنج برای شما مربوط به عارضه و بیماری خاصی نباشد می توان انتظار داشت که به کمک درمان های دستی و ماساژ درمانی روند بهبودی طی شود. ماساژ درمانی به طور مؤثری برای تسکین درد ناشی از گرفتگی مؤثر می باشد.

در مورد بعضی از عوارض خاص، مانند شکستگی آرنج، دررفتگی، موارد متوسط تا شدید سندرم تونل کوبیال و اپی کندیلیت داخلی مزمن، جراحی سنتی باز مؤثرترین روش است. برای سایر موارد، مانند اپی کندیلیت خارجی مزمن، آرتروز آرنج و استئوکندریت دیسکان، جراحی آرتروسکوپی آرنج ترجیح داده می شود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهرام بابای [ 1403-02-05 ]
آرنج دست راستم درپنج سالکی شکسته عمل کردن کج مانده راست نمیشه الان ۵۳ سالمه افای دکتر اگر دستم بازوبسته بشه هازرم هرجقدر بخای بدم اگر درمانش هست بیام دختمت

سلام زهرا زمانی [ 1402-10-11 ]
سلام دختر من پانزده سال دستش شکسته اما این پانزده سال دستش باز بسته نمیتونه بکند از ارنج چون به همان حااات کچ گرفته مانده عکس گرفتم چند روز پیش گفت همه چیز سالم اما نمیتونه ارنج دست به پایین صاف کند باید چکارش کنم مممون از راهنماتون

یونس ملک پور [ 1402-09-14 ]
سلام ببخشید ۵ماه درد آرنج دارم آرنج سمت چپ نوک انگشتام به شانا هم نمیرسد از سر شانه تا انگشتام گز گز میکنه لطفا راهنمایی کنید تشکر

فاطیما [ 1402-08-07 ]
سلام مدتیه تصادف کردم و ارنج دستم رو عمل کردم دکتر برام فیزیوتراپی 20 جلسه نوشت رفتم ولی هنوز دستم صاف نشده عکس گرفتم دکتر گفت دست مشکلی نداره ترس دارم که شاید دوباره عمل بشه ممنونم کمکی کنین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
استفاده از کورتیزون برای کاهش التهاباستفاده از کورتیزون برای کاهش التهاب

کورتیزون نوعی استروئید است که با هورمون کورتیزول که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند؛ ارتباط نزدیکی دارد. غدد فوق کلیوی شما کورتیزول تولید می کنند . ... ادامه مطلب

سیاتیک چگونه تشخیص داده میشود؟سیاتیک چگونه تشخیص داده میشود؟

سیاتیک یا سیاتیکا (Sciatica ) به درد عصبی حاصل از تحریک عصب سیاتیک (sciatic) گفته می‌ شود. عصب سیاتیک بزرگ‌ ترین عصب در بدن انسان است. ... ادامه مطلب

در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟در کلینیک درد از چه روشهای درمانی استفاده میشود؟

کلینیک درد یک مرکز درمانی برای درمان انواع دردها، از جمله درد حاد، مزمن ماهیچه ای، مفصلی، استخوانی، سرطانی و... بنا شده است ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465