تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کارجراحی بسته دیسک کمردرمان نوین آرتروز زانو
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی دیسک کمر با لیزر / لیزر پرتوان در درمان درد دیسک کمر

لیزر پرتوان در درمان درد دیسک کمر

دیسک کمر یکی از شایع‌ترین مشکلات در افراد است که امروزه سن ابتلا به این بیماری کاهش‌ یافته است. دیسک کمر به وضعیتی گفته می‌شود که در آن صفحه بین مهره ‌ای در ستون فقرات دچار پارگی یا بیرون ‌زدگی ‌شود. اگر این وضعیت به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند باعث ایجاد درد زیادی ایجاد خواهد شد و این درد معمولاً در قسمت پایین کمر حس می‌شود. درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان یکی از روش‌های نوین درمان دیسک کمر است که امروزه در بسیاری از کلینیک های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

لیزر پرتوان در بسیاری از مبتلایان به دیسک کمر می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند و علاوه بر کمک به تسریع روند بهبودی در جلوگیری از پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن نیز مؤثر است. لیزر پرتوان در واقع رشته ای از فوتون های نوری مادون قرمز است که در یک نقطه متمرکز می شوند و بدین ترتیب انرژی بالایی را منتقل می کنند. با تاباندن پرتو لیزر به بافت های بدن، انرژی زیادی به درون بافت ها منتقل شده و دمای بافت موردنظر را بالا می برد. این انرژی می تواند توسط سلول ها برای سوخت و ساز بیشتر و ترمیم آسیب مصرف شود.

لیزر پرتوان چیست؟

از طریق توسعه سیستم های لیزری قدرتمند، با آزمایشات متقابل و قابل تنظیم، لیزر با میدان نوری بالا و طول موج کوتاه به وجود آمد. آزمایشاتی در حیطه پزشکی وجود دارند که نیاز به اشعه لیزر با توان بالا دارند. اخیراً این تکنولوژی با نام لیزر پرتوان (HPLT)، عملی شده است. لیزر پرتوان به دلیل قدرت بالاتر باعث ایجاد گرما در سطح پوست می شود؛ به همین علت به آن لیزر داغ نیز می گویند. بر اساس بررسی ها، توان خروجی کمتر از 5/0 وات با عنوان لیزر کم توان (LLLT) طبقه بندی می شود در حالی که لیزر با توان خروجی بیش از 5/0 وات، لیزر پرتوان (High Power Laser Therapy)یا HPLT نامیده می شوند.

در این روش درمانی، از لیزر با سطح پایین و طول موج مناسب برای نفوذ در عمق بافت نرم استفاده می‌شود. لیزر درمانی به عنوان یک روش تأثیرگذار در مدیریت درد مزمن و یا حاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرایند، انتقال طبیعی انرژی به بافت ‌ها را تسریع کرده و بازسازی بافت و سلول ‌های آسیب دیده را تسهیل می‌کند. بسیاری از بیماران از لیزر پرتوان برای درمان آسیب ‌های ورزشی و تسکین درد کمر استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: بررسی جراحی لیزری دیسک

کاربرد لیزر پرتوان در کاهش درد کمر

  1. کمک به کاهش سریع درد و التهاب
  2. جلوگیری از پیشرفت بیماری
  3. کمک به تسریع روند بهبودی
  4. کاهش عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک
  5. جلوگیری از انجام جراحی دیسک کمر ( در بسیاری از موارد )

مزایای درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان

لیزر پرتوان در درمان درد دیسک کمر

تفاوت لیزر پرتوان و کم توان

  1. قدرت لیزر پرتوان بیشتر از 500 میلی وات است، در حالی که قدرت لیزر کم توان کمتر از 500 میلی وات است در نتیجه قدرت دستگاه لیزر پر توان بیشتر است.
  2. تفاوت بعدی در طول موج لیزر است هرچه طول موج بیشتر باشد، عمق نفوذ بیشتر است که لیزر پرتوان طول موج بیشتری نسبت به لیزر کم توان دارد، بنابراین عمق نفوذ بیشتری دارد و همین امر موجب میشود که لیزر پرتوان برای درمان بافت های عمقی آسیب دیده مانند مفصل، غضروف، تاندون، رباط و … استفاده شود. لیزر کم توان یکی از بهترین راه های تسکین دردهای گردن است.
  3. لیزرپرتوان، دوز بالایی از نور را ظرف چند دقیقه به بافت می‌رساند، حال آن که رساندن همین میزان نور به بافت با استفاده از لیزر کم توان ساعت‌ها طول می‌کشد در نتیجه درمان با لیزر پرتوان بسیار سریع‌تر است.
  4. لیزرتراپی در فیزیوتراپی با لیزر پرتوان به دلیل عمق نفوذ و طول موج بیشتر در هنگام استفاده حرارتی روی پوست ایجاد میکند؛ ولی لیزر کم توان حرارتی ایجاد نمی کند به همین دلیل به آن لیزر سرد نیز گفته میشود و لیزر پرتوان، لیزر گرم نامیده میشود.
  5. لیزر پر توان نسبت به لیزرهای سرد یا کم توان از تکنولوژی جدیدتری برخوردار است.

تاثیر درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان

لیزر پرتوان دیسک کمر، با استفاده از نور قدرتمند و تمرکز شده به بافت‌های بدن نفوذ می‌کند و می‌تواند تأثیرات ضد التهاب داشته باشد. لیزر درمانی نه تنها منجر به تسریع بهبودی می‌شود بلکه یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی است که امکان تسکین درد را فراهم می‌کند و دیسک آسیب دیده روند بهبودی سریع‌تری خواهد داشت.

روش‌های درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان

برای درمان دیسک کمر با استفاده از لیزر پرتوان، روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه به برخی از روش‌های شایع استفاده از لیزر پرتوان در درمان دیسک کمر اشاره می‌کنیم:

لیزر دیسکتومی (Laser Discectomy)

در این روش، لیزر پرتوان برای تخریب و تخلیه قسمت‌های فشرده و ترشحی دیسک استفاده می‌شود. یک سوزن را از طریق پوست و ورودی کوچک انجام می‌دهند و سپس لیزر را از طریق این سوزن به داخل دیسک هدایت می‌کنند. لیزر پرتوان به بافت دیسک فشرده انرژی می‌دهد و باعث تخریب آن می‌شود که منجر به کاهش فشار روی عصب‌ها و تسکین درد می‌شود.

لیزر لیمبکتومی (Laser Laminotomy)

در این روش، لیزر پرتوان برای تخریب بخشی از لامینا (قسمتی از استخوان کمر) استفاده می‌شود. با ایجاد یک ورودی کوچک در پوست، لیزر پرتوان به لامینا هدایت می‌شود و آن را تخریب می‌کند. این روش بهبود فضای فشرده در کانال نخاعی را فراهم می‌کند و فشار روی عصب‌ها را کاهش می‌دهد.

لیزر آبلاسیون درمانی (Laser Ablation Therapy)

این روش بیشتر برای درمان دیسک‌های با گرفتگی (herniated discs) استفاده می‌شود. لیزر پرتوان به بافت دیسک فشرده انرژی می‌دهد و باعث تخریب قسمتی از آن می‌شود. این فرآیند باعث کاهش حجم دیسک فشرده می‌شود و فشار روی عصب‌ها را کاهش می‌دهد.

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

چگونگی درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان

  1. ابتدا بیمار توسط پزشک، معاینه میشود و محل درد مورد بررسی قرار میگرد.
  2. پزشک بر اساس محل درد و شدت درد، شدت امواج لیزر را تنظیم میکند.
  3. سپس دستگاه را در بازه زمانی مشخص در نزدیکی محل درد و یا به طور مستقیم روی محل درد قرار میدهد.
  4. بهتر است هنگام درمان با لیزر بیمار چشم های خود را ببندد یا از عینک مخصوص استفاده کند.

تعداد جلسات درمانی لیزر پرتوان برای دیسک کمر

تعداد جلسات درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان بسته به شدت آسیب و شرایط هر فرد متفاوت است؛ اما حداقل به ۶ تا ۸ جلسه درمانی نیاز است تا تأثیرات درمانی برای بیمار قابل لمس باشد.

موارد منع استفاده از لیزر پرتوان برای دیسک کمر

عوارض لیزر پرتوان برای دیسک کمر

خوشبختانه لیزر تراپی در فیزیوتراپی و دیگر بخش های درمانی بدون عوارض می باشد؛ اما ممکن است در برخی از موارد بسیار نادر با عوارض جزئی همراه باشد که ممکن است اتفاق بیفتد و این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

هزینه درمان دیسک کمر با لیزر پرتوان

هزینه لیزر پرتوان برای درمان دیسک کمر بسته به تعداد جلسات درمانی، نوع بیمه، شرایط بیمار و نوع دستگاه لیزر متفاوت است.

با توجه به شیوع بالای درد زانو و ناتوانی هایی که این درد در انجام کارهای روزمره و حرکات عادی پا ایجاد می‌کند؛ رفع آن می‌تواند بسیار ضروری و لازم باشد. دکتر علی نقره کار دارای فلوشیپ فوق تخصصی درد ، می‌توانند با تجویز اقداماتی مفید در جهت بهبود و درمان درد زانو بدون جراحی گام بردارند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان سندرم پیریفورمیسدرمان سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس یک اختلال عصبی و عضلانی غیر معمول است که هنگامی که عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد می شود . ... ادامه مطلب

فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟فتق دیسک کمر و گردن چگونه درمان میشود؟

فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب ستون فقرات فشار وارد کند و باعث درد، ضعف و بی حسی در گردن، پشت، بازو ها و پاها شود . ... ادامه مطلب

استفاده از شیب تردمیل برای چه افرادی مناسب است؟استفاده از شیب تردمیل برای چه افرادی مناسب است؟

تردمیل یکی از قدیمی ترین و رایج ترین دستگاه های ورزشی است که افراد برای سوزاندن کالری از آن در منزل و یا باشگاه های ورزشی استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465