تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول - تلفن : 88670088 - 021
دکتر علی نقره کاردرمان نوین آرتروز گردن و کمرجراحی بسته دیسک کمر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به درد زانو / آرتروز زانو یا ساییدگی مفصل زانو چیست؟

آرتروز زانو یا ساییدگی مفصل زانو چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

آرتروز

آرتروز مجموعه علائمی از جمله درد، سفتی و تورم مفاصل و حساسیت به لمس یا فشار ایجاد میکند که ممکن است در سرتاسر بدن احساس شود. آرتروز انواع مختلفی دارد اما متداولترین نوع آن آرتروز استخوانی است که بسیار دردناک بوده و فعالیتهای روزمره فرد را محدود میکند.

 درد آرتروز در کدام نواحی بدن است

آرتروز زانو:

آرتروز زانو ممکن است یکی از دو نوع آرتروز استخوانی و یا آرتروز روماتیسمی باشد.

درمان آرتروز استخوانی

آرتروز استخوانی عمدتاً در مفاصلی ایجاد میشود که وزن زیادی متحمل میشوند مانند مفاصل ران، زانو، دست، پا و مفاصل فاست در ستون فقرات.

مفاصل نرمال و سالم

در حالت نرمال مفاصل بسیار نرم و با کمترین مقاومت حرکت میکنند اما ساییدگی مفاصل باعث میشود غضروف بین آنها مستهلک شده و از بین برود. این وضعیت منجر به خراشیدگی صفحات مفصل و ساییدگی آنها به یکدیگر میشود که نتیجه آن تورم و ایجاد خارهای استخوانی، سفتی و درد خواهد بود. مایع روان کننده سینویال موجود در مفصل نیز ممکن است رقیق شود(که به اصطلاح می گویند زانو آب آورده است).

زانو مفصل بزرگی در بدن است.

آرتروز زانو

استخوانهای بالا و پایین زانو توسط دو ساختار صفحه ای شکل به نام منیسک از هم جدا میشوند. استخوان بالای پا (فمور) و استخوان پایین پا (تیبیا و فیبولا) توسط رباطها، زردپی ها و ماهیچه ها به یکدیگر متصل شده اند. سطح استخوان داخل مفصل زانو توسط غضروف مفصلی پوشانده شده است که ضربه را جذب کرده و سطح لغزنده و هموار برای حرکت مفصل ایجاد میکند .

اینستاگرام دکتر علی نقره کار

دلایل درد زانو

اغلب مشکلات زانو در اثر آسیب دیدگی و جراحت در یک یا چند ساختار زانو اتفاق میافتد. بسیاری از مشاغل، فعالیتها و ورزشها، افزایش سن یا بیماریهایی مانند پوکی استخوان یا آرتروز احتمال مشکلات زانو را افزایش میدهند.
آرتروز روماتیسمی این بیماری در هر مفصلی در بدن ممکن است تأثیر بگذارد و باعث درد شدید و ناتوانی و تورم مفاصل میشود.

آرتروز روماتیسمی

آرتروز استخوانی ساییدگی غضروف مفصل به علت استفاده زیاد و افزایش سن است که علائم اصلی آن شامل از بین رفتن غضروف مفاصل و تشکیل زایده های استخوانی به نام خار استخوانی میباشد.

نقرس این بیماری نوعی آرتروز است که غالباً در انگشت شست پا احساس میشود اگر چه بر زانو نیز ممکن است تأثیر گذارد.

نقرس و درمان آن

میزان اسید اوریک خون یک نشانگر مهم برای بیماری نقرس است.
آرتروز عفونی در اثر عفونت مفصل زانو، درد، تورم و تب تجربه میشود.
تاندونیت یا التهاب زردپی التهاب زردپی زانو بیماری است که در زردپی متصل کننده کاسه زانو به استخوان پایین پا، ایجاد میشود. این اتفاق معمولاً در دوچرخه سوارها و دونده ها رخ میدهد.
سندرم درد کشکک ران این وضعیت در اثر تخریب یا فشار در زیر کشکک زانو و در محل اتصال آن به استخوان ران اتفاق میافتد. این وضعیت بیشتر در دوچرخه سوارها و دونده ها رخ میدهد.
کشیدگی، پارگی و یا جراحات دیگر رباطها و زردپی هایی که کشکک زانو را پشتیبانی میکنند.
پارگی بالشتک مفصل زانو
پارگی رباطها
شکستگی کشکک زانو
شکستگی زانو غالباً در اثر زمین خوردن یا تصادفات اتفاق میافتد
تکه هایی از استخوان یا بافت که در اثر شکستگی یا جابجایی جدا شده و در مفصل گیر کرده و مانع حرکت آن میشود
استفاده زیاد یا نادرست از زانو

در صورتی که هر یک از علایم زیر را دارید باید به پزشک مراجعه کنید

روشهای رهایی از زانو درد

در بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی ، به دلیل شدت دردهای سوزشی، اگر دارو درمانی و کنترل قند فایده ای نداشت؛ در این شرایط جهت کاهش درد اقدامات مداخله ای (اینترونشنال) درد می‌تواند کمک کننده باشد. پزشک فوق تخصص درد در این بیماران، طی دو جلسه اقدام به بلوک عصبی می‌نماید؛ که این کار بدون نیاز به بیهوشی بوده ولی در اتاق عمل استریل انجام می‌شود.


آدرس مطب : تهران، میدان آرژانتین، ابتدای خیابان الوند، ساختمان مرکزی پزشکان،طبقه اول
تلفن : 88670088 - 021

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اذرخش حسینی [ 1402-10-18 ]
سلام وقت بخیر یکماهی میشه که درد کف دستام ارنج ومچم درزانو ومچ پا وکف پا میچرخه به نظرتون نشانه ی چیست

مهدی یارویسی [ 1402-08-27 ]
سلام من حدود 3ماه درکولبری زانوی سمت راست پیچ خورده رفتم پیش ارتوپد محسن دوامی وام ار ای گرفتم جواب ام ار ای منیسک پاره شده بیرون زدگی دیسک کیست زانو حدود 6میلیون دارو خریدم ولی جواب نداد تارفتم پیش اقای دکتر مرتصی صاعب در کرمنشاه وکمی دارو داد حالا کمی زانوم خوب شده ولی زیر کشک زانو بغل زانویم درد دارد راهنمای کنید ممنون

مهتاب [ 1402-05-09 ]
آقای دکتر سلام و خسته نباشید میخواستم علت ساییدگی زانو در جوانی رو بدونم ..من 18 سالمه ولی چند ماهه شدید دو تا زانوهام درد داره

ناصر جهانگیری لیواری [ 1401-10-10 ]
با عرض سلام و خسته نباشید مادر من ۶۰سالشه ،چند سالی هست که درد ارتروز پا داره چند بار پزشک هم رفتیم امپول قرص دادن که بعد از چند روز دوباره دردش بیشتر میشه ،الان پاهاش پارانتزی شدن درد زیادی هم دارن به زور پا میشه یکم راه میره ،میخواستم ببینم بهترین راه درمانی که میشه براش انجام داد چی هست؟

سارا شعبانی [ 1401-09-25 ]
سلام برای درمان آرتروز زانو راهنمایی میخواهم

ندا شیخ الاسلامی [ 1401-08-18 ]
وقت بخیر به مدت سه ساله دیسک کمر مهره ۴ و ۵ دارم چند ماهه درد زانوی راست اضافه شده زانوم صاف نمیشه و ملوکسیکام مصرف می کنم بتونم راه برم بیماری هاشیماتو شدید دارم تمام متخصصین میگن این بیماری شبه رماتیسم ایجاد میکنه ولی هیچکدام ارتروز رو بررسی نکردن همین زانوم ده سال پیش اب اورد اورژانسی کشیدم کمرم هم تعریفی نداره ۳۹ ساله هستم متاهل برای مراجعه به کلینیک شما ایا ازمایش ارتروز باید ذاشته باشم؟ شهرستانم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا دیابت منجر به آسیب تاندون ها می شود؟آیا دیابت منجر به آسیب تاندون ها می شود؟

آسیب تاندون دردناک است و می تواند مانع حرکت مفصل شود. حتی اگر برای رفع آسیب، جراحی صورت بگیرد، تاندون ممکن است دوباره پاره شود . ... ادامه مطلب

بیماری اسپوندیلوز یا آرتروز گردن یا Cervical Spondylosis چیست؟بیماری اسپوندیلوز یا آرتروز گردن یا Cervical Spondylosis چیست؟

اسپوندیلوز یا آرتروز گردن یک بیماری شایع مرتبط با سن است که در اثر آرتروز و ساییدگی مفاصل ستون فقرات گردن ایجاد می‌شود . ... ادامه مطلب

هیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسکهیدرودیسککتومی، جدیدترین روش درمان دیسک

هیدروسیژن درمانی انقلابی است که برای درمان فتق دیسک از نیروی آب برای زدودن درد استفاده می‌ کند. هیدرودیسککتومی درمانی با حداقل تهاجم است . ... ادامه مطلب

دکتر علی نقره کار - فوق تخصص درد

دکتر علی نقـره کار فلوشيپ فوق تخصصي درد از دانشگاه علوم پزشكي ایران . بورد تخصصي آنستزيولوژي و مراقبتهاي ويژه از دانشگاه علوم پزشكي تهران . بازرس انجمن رژيونال آنستزي و درد ايران (ISRAPM)
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465