صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مربوط به کمر درد
کیست تارلو یا کیست ستون فقرات چیست؟

کیست تارلو به کیست های ریشه عصبی پر شده با مایع گفته میشود که غالبا در مهره های قاعده ستون فقرات تشکیل میشوند. استراتژیهای مدیریتی کنترل درد ناشی از کیست تارلو در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با در نظر گرفتن شرایط بیمار، به خوبی انتخاب و اِعمال می‌گردد

آیا با ورزش کردن می توان انکیلوز ستون فقرات را رفع کرد؟

جمود مفصل که به آن به صورت علمی انکیلوز گفته می شود، حالتی است که در آن مفصل توانایی حرکتی اش را از دست می دهد که در حالت شدید مثل جوش خوردن استخوان ها به یکدیگر است

روشهای درمان تنگی کانال نخاعی

انواع روشهای درمان تنگی کانال نخاعی، از جراحی گرفته تا درمانهای تزریقی، در کلینیک درد دکتر علی نقره کار با سالها تجربه در این زمینه اعمال می‌گردد

بهترین و بدترین ورزشها برای کمردرد کدامند؟

در بیشتر موارد، کمردردی که در اثر صدمات و جراحات اتفاق افتاده است یا در اثر بیماری تخریب دیسک ایجاد شده است، با ورزش منظم کاهش می یابد. حرکات کششی، تقویت کننده و اصلاحی منجر به قوی تر شدن عضله هایی میشود که پشتوانه ستون فقرات هستند و وزن بدن را تحمل میکنند

حرکات ورزشی مک کنزی مفید برای کمر درد

ورزش ها و حرکات مک کنزی (McKenzie) شامل حرکاتی هستند که برای دردهای کمر و به خصوص درد تحتانی کمر توصیه می شوند و برای همین منظور طراحی شده اند

علل و درمان شکستگیهای فشاری ستون فقرات

شکستگی فشاری ستون مهره ها در واقع به فروریزش استخوان‌ مهره گفته میشود. این وضعیت ممکن است در یک یا چند مهره اتفاق بیفتد. در این مطلب علل شکستگی فشاری ستون مهره ها و راه های درمان آن ذکر شده است.

درمان فرسایش دیسک کمر

علامت بیماری فرسایش دیسک، درد در قسمت کمر و گردن به خصوص در حالت نشسته و یا ایستاده به مدت طولانی است. راه حل درمان این بیماری معمولاً شامل استفاده از چندین روش به صورت هم زمان، مانند حرکات ورزشی، فیزیوتراپی و مصرف دارو و تزریقاتی به نام بلوکهای عصبی است

کمر درد ناشی از چاقی

بسیاری از پزشکان معتقدند که موارد زیادی از کمردردهایی که مردم امروزه به آن دچار هستند در واقع ناشی از اضافه وزن و چاقی است. علت ابتلای بیشتر افراد دارای اضافه وزن به کمردرد هم نسبتاً ساده است. وزن اضافه تر در بدن به معنی فشار بیشتر روی تمام بخش های بدن است

۱۴ راه کاهش درد دنبالچه هنگام بارداری

بسیاری از خانم های باردار در طول دوران بارداریشان دچار مشکل کمردرد می شوند. این اتفاق بیشتر در دوران سه ماهه آخر رخ می دهد. در برخی موارد کمردرد دوره بارداری به صورت درد شدید و تیرکشنده احساس می شود که از بخش دنبالچه نشات می گیرد

درمان درد مفصل ساکروایلیاک

درد در قسمت تحتانی کمر یکی از رایج ترین انواع درد های کمر است و خیلی از افراد، چه جوان و چه سالخورده آن را تجربه کرده اند. یکی از شایع ترین انواع کمر درد در قسمت تحتانی کمر مربوط به درد مفصل خاجی خاصره ای یا ساکروایلیاک می شود

درمان درد غلاف تاندونی سینه ای کمری

بافت غلاف تاندونی سینه ای کمری یک بافت بسیار مهم در بدن است چرا که یکی از وظایف بسیار مهمش تنظیم کردن تمام حرکات مربوط به ستون فقرات می باشد. به اضافه این که این بافت محل اتصال تعداد زیادی از عضلات و مفاصل میان بخش فوقانی کمر و بخش تحتانی کمر است

کمر درد بارداری

در اغلب موارد، کمر درد در خانم های باردار در بخش تحتانی کمر یعنی جایی که لگن به ستون فقرات متصل می شود، اتفاق می افتد. محل اتصال ستون فقرات با لگن یک مفصل است که مفصل خاجی خاصره ای (Sacroiliac) نام دارد. علت به وجود آمدن درد در این قسمت آن هم در دوران بارداری خود دلایل مختلفی می تواند داشته باشد

۷ قدم کنترل آرتروز مفاصل میان مهره ای

آتروز مفاصل میان مهره ای وقتی به وجود می آید که مفاصل میان مهره ای (facet) که در سمت راست و چپ بخش پشت ستون فقرات قرار دارند به مرور زمان دچار سایش می شوند. ساییدگی این مفاصل به خصوص در قسمت تحتانی کمر و همچنین در قسمت بالای ستون فقرات و نزدیک به گردن زودتر و شدید تر اتفاق می افتد

ریکاوری کشیدگی و پارگی عضلات کمر

ساختار کمر و حرکات آن به کمک سه عضو اصلی یعنی تاندون ها، عضلات و رباط ها انجام می گیرد. این سه بخش دائماً در حال همکاری با یکدیگر هستند تا ما بتوانیم بدنمان را صاف نگه داریم و فعالیت های مختلف را انجام دهیم

داروهای درمان کمردرد

کمردرد یکی از متداولترین انواع درد است و یکی از شایعترین دلایل ناتوانی در افراد زیر ۴۵ سال محسوب میشود. اگر چه داروهای ضد درد عملاً آسیب کمر را التیام نمیدهند اما درد را آرام کرده و دری به سوی درمانهای دیگر مانند درمانهای فیزیکی میگشایند

درد پایین کمر در بارداری

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن ایجاد میشود که ممکن است باعث درد پایین کمر شود. رحم در حال بزرگ شدن است، مفاصل سست تر شده و وزن بدن در حال افزایش است. این تغییرات به عنوان بخشی از فرایند رشد جنین در داخل رحم تلقی میشود اما در واقع با مراقبتهای مناسب میتوانید وضعیت کمر خود را بهتر کنید

کاهش درد آرتریت با بلوک عصبی

مفاصل فاست که به صورت سطوح کوچک برآمده ای در محل اتصال مهره ها به یکدیگر هستند، میتوانند پس از سالها استفاده تخریب شوند

علائم شایع بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک اغلب در مهره‌های کمر یا گردن رخ می‌دهد، اما ممکن است در مهره‌های سینه‌ای نیز اتفاق بیفتد. بیرون زدگی دیسک در نقاط مختلف علائم درد متفاوتی ایجاد می‌کند

درد پایین کمر نشانه چیست؟

کمردرد یک درد بسیار شایع و گسترده در سرتاسر دنیا است. اگر چه کمردرد در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما در بزرگسالان بالای ۳۵ سال بیشتر شایع است

باز کردن چسبندگی های اپیدورال به دلیل عمل باز

کودال نوروپلاستی با کاتتر راکس ( RACZ Caudal Neurolysis) تزریقی است که معمولا به صورت سرپایی (به جز در موارد شدید که نیاز به سه روز بستری می باشد) و تحت بی حسی موضعی انجام میشود. این کار برای رفع درد پا و کمر که در اثر تشکیل اسکار یا جوشگاه (بافت همبند) ناشی از جراحی پیشین ایجاد شده است، انجام میشود

عصب کشی اعصاب فاست کمر

در این عمل کم تهاجمی، فوق تخصص درد با استفاده از حرارت حاصل از امواج رادیویی، مفاصل فاست دردناک پایین کمر را درمان مینماید. به این عمل ریزوتومی فرکانس رادیویی نیز گفته میشود. با استفاده از این روش میتوان دردهایی را که به فیزیوتراپی یا دارو درمانی پاسخ نداده اند، برطرف نمود

درد دنبالچه (کوکسیدینی)

این وضعیت به التهاب نوک استخوان دنبالچه که کوکوسیکس نام دارد، گفته میشود. درد دنبالچه باعث درد و حساسیت به لمس در ناحیه میان باسن میشود

فرسایش دیسک مهره ها

بیماری دژنراتیو(فرسایشی تخریبی) دیسک به تخریب و تضعیف یک یا چند دیسک ستون مهره‌ها گفته میشود. در حالت طبیعی دیسکها به عنوان بالشتکهایی در بین مهره ها عمل میکنند

تحریک طناب نخاعی

دستگاه تحریک طناب نخاعی (SCS) با استفاده از امواج الکتریکی انجام میشود تا درد مزمن کمر، بازوها و پاها برطرف شود. اعتقاد بر این است که امواج الکتریکی از ارسال پیامهای درد به مغز جلوگیری مینمایند

خشکی ستون فقرات

خشکی و سفتی کمر باعث دشوار شدن ساده ترین حرکات کمر میشود.عضله های پشت ران یا هامسترینگ (hamstring) که در پشت هر ران قرار دارند، عضلاتی بزرگ و قدرتمندی هستند که به دلایل مختلف از جمله عدم تحرک فیزیکی یا انجام ندادن حرکات کششی پیش از ورزش یا پس از آن، ممکن است سفت و منقبض شوند

درمان شکستگی مهره ها بدون جراحی

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روشهای غیر جراحی جهت استحکام بخشیدن به مهره‌های شکسته و پوک شده است که در انجام آن از فلوروسکوپ (دستگاه تصویر برداری زنده) کمک گرفته می‌شود. این روش درمانی برای بیمارانی که در اثر پوکی استخوان مهره‌دچار شکستگی این مهره‌ها شده‌اند کاربرد دارد

سندرم مین یا سندرم مفصل توراکو لومبار

سندرم مین با اسامی سندرم مفصل توراکو لومبار نیز شناخته می‌شود که با دردهای تیر کشنده، که منشا آن از محل اتصال مهره ناحیه انتهای قفسه سینه و کمر می‌باشد

درد بعد از جراحی باز کمر

کمر، دارای ساختار پیچیده‌ای از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و دیسک‌ها میباشد و البته نباید اعصاب عبور کرده از کانال نخاعی را فراموش کرد. با تمام این ساختارهای پیچیده، تعجبی ندارد که درد کمر یکی از معمول ترین دردها برای مراجعه به دکتر باشد

نکات جراحی باز کمر

هر فرد در طول زندگی حداقل یکبار کمر درد حاد را تجربه کرده است. اکثر این افراد بدون نیاز به جراحی بهتر میشوند، اما هنوز هم درمورد بعضی از کمردردها باید با جراح ستون فقرات مشاوره کرد، شاید که نیاز به جراحی کمر وجود داشته باشد

پیشگیری درد سیاتیک در بارداری

فشار و تحریک اعصاب سیاتیک ایجاد درد شدیدی می‌کند که از ناحیه پایین کمر و باسن شروع شده و به پاها می رسد.علت اصلی دردهای سیاتیکی در طی حاملگی بیرون زدگی یا لیزخوردگی دیسک می باشد. رشد بیش از حد رحم فشار بیشتری به اعصاب سیاتیک و طناب نخاعی وارد کرده که منجر به درد های سیاتیکی در مادران باردار می شود

۱۳ نکته برای بهبود کمردرد

وقتی شما کمردرد دارید خوابیدن می تواند مشکل باشد، که این خود موجب سیکل معیوب می شود چون کم خوابی موجب بدتر شدن کمردرد می شود. پوزیشن غلط در هنگام خواب موجب تشدید درد کمرتان می شود. سعی کنید به پهلو بخوابید،بالشتکی بین زانوهایتان قرار دهید و ستون فقراتتان را صاف و بدون هیچ چرخشی قرار دهید

علل شایع درد کمر

استرس می تواند موجب اسپاسم عضلات پسواس شود که نتیجه آن احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه کمر است و درمان آن مصرف شل کننده عضلانی و حرکات ورزشی مخصوص است.اما در مواردی، این اسپاسمها بهبود نیافته و ایجاد دردهای کمری مزمن میکنند که درمان آن تزریق داخل عضلات پسواس با گاید فلوروسکوپ و یا سونو میباشد

هشت شایعه در مورد کمر درد

درد کمر ممکن است همانند درد ناشی از چاقو، دردی بسیار تیز بوده و یا یک درد مبهم باشد. از هر ۱۰ نفر ۸ نفر در طول زندگی خود دچار کمردرد میشوند

درمان کمر درد با جراحی

چسبندگی های کانال نخاعی بعد از جراحی کمر

در پروسه درمانی چسبندگی های کانال نخاعی ( از علل مهم سندرم شکست جراحی کمر ) ، فعالیت های فیزیکی خاص، اهمیت بسزایی دارند، اما ممکن است درد و خشکی همراه با سندرم شکست جراحی کمر، مانع از انجام ورزش های مفید شود

مقابله با کمر درد

تقریبا همه انسانها در سرتاسر جهان در طول دوران زندگی تجربه ای از کمردرد داشته اند. منطقه ی زیر قفسه ی سینه تا انتها را ناحیه ی کمر می نامند. کمر درد می تواند شدت زیادی داشته باشد که علت اصلی آن عدم استفاده ی صحیح از کمر است

انواع کمر درد

اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن میگویند. اگر کمردرد شما بعد از 72 ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید.

درد بعد از جراحی باز کمر

فرآیند طبیعی ترمیم بافت های جراحی شده داخل کانال نخاع،بعد از عمل جراحی باز ستون فقرات می تواند باعث ایجاد چسبندگی درون کانال شود و به نظر می رسد، شایع ترین علت کمردردهای پس از جراحی کمر باشد. چسبندگی های ایجاد شده داخل کانال با فشار روی عصب می توانند دردهایی را در ناحیه کمر و پاها ایجاد کنند

سندرم شکست جراحی کمر

شیوع دردهای بهبود نیافته ستون فقرات بعد از اعمال جراحیهای باز ، در حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد موارد جراحی میباشد. از جمله اقدامات فوق العاده و مؤثر در درمان چسبندگی‌های نخاع، کودال نوروپلاستی بوسیله کاتتر RACZ است